Az emberek több mint fele megérzi, ha időjárás-változás közeledik. Vannak, akiknél enyhébb, vannak viszont, akiknél súlyosabb tünetekkel jár a fronthatás. A nők többsége frontérzékenyebb, mint a férfiak. Tudvalévő azonban, az időjárás maga nem tesz beteggé. Jellemző tünetek időváltozáskor a fejfájás, idegesség, izzadás, ingerlékenység vagy a levegőszomjúság.

 

A panaszok eredete

Az egészséges szervezet átlagosan max. 14 nap alatt képes alkalmazkodni a szélsőséges időjárási viszonyokhoz. Hőszabályozó rendszerünk a létfontosságú szervek működéséhez szükséges 37 fokon tartja testünk hőmérsékletét. Ha hirtelen változik meg a légnyomás, a páratartalom, illetve a hőmérséklet körülöttünk, szabályozó mechanizmusunk kis késleltetéssel követi a változásokat. Ezt a „rátartási” időt, hozzászokási periódust az idegrendszer és a hormonrendszer működése befolyásolja elsősorban, de még az immunrendszer működésének egésze is közrejátszik benne.

A fronthatások két fő típusa különböztethető meg

Az első, amikor panasz nélkül, gyorsan reagál a szervezet az időváltozásra. A második esetben, 48 órával a változások előtt már fejfájás, ingerlékenység, depresszív hangulat lép fel. A hőmérsékletváltozásokat ugyanis a légnyomás és páratartalom változások napokkal is megelőzhetik. Bizonyos esetekben ízületi reumás fájdalmak, vegetatív idegrendszer zavarok jelentkeznek.

Kérdés, vajon környezetünkben keressük a problémák forrását, vagy csak mi vagyunk kevésbé edzettek? A válasz: is-is. Igaz ugyan, hogy légkörünk széndioxid tartalma az utóbbi évtizedekben jelentősen megnövekedett, óriási klímaváltozásnak vagyunk tanúi, de az is igaz, hogy stresszel teli, mozgásszegény életmódunkból kifolyólag jóval érzékenyebben reagálunk a megváltozott körülményekre. Sokat ülünk számítógép, televízió előtt, rengeteget tartózkodunk zárt terekben, ahelyett hogy többet lennénk a szabad levegőn. Szervezetünk védekező-, alkalmazkodóképessége annál jobban működik, minél gyakrabban szembesül váltakozó ingerekkel.

Frontérzékenyeknek ajánljuk

A klímaváltakozás, a stressz negatív hatásai, a fejfájás azonban mind jelzésértékűek testünk vitamin- és nyomelemraktáraira vonatkozóan is. Figyeljük magunkat, és szükség esetén pótoljuk ezeket természetes étrend-kiegészítőkkel! Már néhány héten belül energikusabbnak, edzettebbnek érezhetjük tőle magunkat. A B-vitaminok kiegészítő szedése bizonyítottan csökkenti a fejfájás kialakulásának esélyét. Ezek közül a B3-vitaminnak, a niacinnak van kitüntetett szerepe, különösen magnéziummal kiegészítve. Ne felejtkezzünk el mindemellett a frissítő mozgás és napfény jótékony hatásairól sem.

Az orvos által is diagnosztizált frontérzékenység néha sajnos odáig terjed, hogy szervi okok nélkül a rossz közérzethez keringési zavarok, alvási problémák, depresszió társulnak. Nők esetében gyakoribb, hogy az idegrendszer érzékenysége, valamint a sok fronthatás következtében az anyagcsere megváltozik, a vérkeringésben zavar támad, illetve a hormonháztartás működésével átprogramozódik az alvás és a homeosztatikus egyensúly.

Mint említettük, nem reagálunk egyformán a klíma viszonyok változására. Van, akit a meleg idő közeledte visel meg, van viszont, aki a hidegbetöréstől szenved. Sőt létezik, aki mindkét változásra érzékeny. Egészségügyi szakemberek véleménye szerint a fellépő panaszok idején legalább két hónapon keresztül vezessünk naplót, melyben regisztráljuk az adott hőmérsékleti viszonyokat is.

  • Érdemes csökkenteni az alkohol és nikotinfogyasztást, hogy ne súlyosbodjon állapotunk.
  • Rendszeres masszázs, szaunázás is ajánlott az életmódváltáshoz, a tünetek hosszútávú eredményes csökkentéséhez.
  • Jó tréning a szívnek és az ereknek a hideg-meleg váltott zuhany, ízületi fájdalmakra ezek mellett pedig az élénkítő aromaolajos masszírozás.
  • Fejfájásra, fejzúgás ellen fejbőrmasszázs ajánlott, a nyaki izomzatot pedig mikroáram terápiával érdemes kezelni.
  • A nyugodtabb alvás érdekében elalvás előtt szellőztessünk szobát, és igyunk egy csésze nyugtató teát. A citromfű az idegeket nyugtatja, a galagonya főzet elálmosít, az orbáncfű pedig huzamosabb ideig használva segít a depresszió és a negatív gondolatok leküzdésében.
  • Az efféle kikapcsolódás jótékony hatásai már pár hét múlva érezhetők. A szervezet ezt követően rugalmasabban reagál a hirtelen bekövetkezett változásokra.

Tárczy Judit

vitaminsziget.com