Fotó: gettyimages.com

A járványügyi helyzet kényszermegoldásokat szül. Sokan vannak otthon home office, digitális oktatás, karantén vagy egyéb neveken bezárva és bezárkózva. Mindez a koronavírus-járvány terjedésének megelőzése szempontjából lényeges és szükséges, de gondolni kell arra, hogy a lakásunkhoz láncolva is egészségesen éljünk!

Ki ne lenne hajlamos arra, hogy ha otthon van, és nem kell időre mennie a munkahelyre, iskolába és egyéb helyekre, lazítson egy kicsit? Ez egy idő után ahhoz vezethet, hogy reggel 7 óra helyett csak 10 órakor kerül ki az ágyból. A nap nagyrészt fizikai aktivitás nélkül telik, de a szorongás és az aggasztó hírek folyamatosan jelen vannak. Ennek eredményeként estére az ember fizikailag nem fárad el, miközben a mentális egészségét megtépázzák az események.

Mi történik este?
Leül a televízió vagy a számítógép elé, és hosszú-hosszú időre ottfelejti magát… Már régen aludni kellene, de még nem jön álom a szemére, amihez nagyban hozzájárul az is, hogy az okoseszközök (laptop, tablet, okostelefon stb.) által kibocsátott kék fényösszetevők csökkentik az elalvást elősegítő hormonnak, a melatoninnak a termelődését.

Éjfél is elmúlhat már, mire sokan ágyba kerülnek, de az éjszaka sem telik pihentető alvással, mert a napi ritmus bizony felborult. A napi ritmus felborulása több mint egy kis eltolódás a belső és a külső óra között. Nem is hinnék sokan, hogy a rendszertelen napi ritmus, az összevissza életmód, a nappal-éjszaka ciklusok összefolyása mennyi káros következménnyel járhat az egészségre nézve. A cukorbetegségtől kezdve a vérnyomásproblémákon keresztül a depresszióig és a termékenységi problémákig számos betegség kockázata jelentősen megnő akkor, ha valaki napirend nélkül él.

Fotó: 123rf.com

Törekedni kell tehát arra, hogy az otthonlét alatt is minél inkább a valós időhöz kötve éljünk, és a nappal valóban nappal legyen, az éjszaka pedig pihentető alvással teljen. Azaz keljünk fel időben reggel, és feküdjünk le időben este!

A biológiai ritmus megzavarása miatt kialakult alvásproblémák rendezésében a melatonin, míg a stressz, szorongás, aggodalmaskodás miatti nehéz elalvás kezelésében a gyógynövényes nyugtatók és altatók adagolása nyújthat átmeneti segítséget.

Dr. Budai Lívia PhD
szakgyógyszerész