Fotó: pixabay.com

Nyáridőben egyik legnépszerűbb, hűsítő édességünk, a fagylalt sokak szerint kevesebb kalóriát tartalmaz, mint a sütemény, a csokoládé. Gyakran fogyasztjuk akkor is, ha könnyű vagy netán “egészséges” desszertre vágyunk. Ezért különböző formái, kalóriatartalma vagy egészségünkre gyakorolt hatásai tekintetében érdemes többet tudni róla. 

Minden nyáron új erőre kap a fagylaltpiac… Talán a „menekülés” szimbólumának is tarthatjuk ezt a hideg édességet, hiszen még az egészségügyi válság idején is (egyes felmérések szerint) a fagylalt bizonyos fokig kompenzálni tudta, hogy nem tudtunk elmenni  nyaralni.

Amellett a frissességéért és kellemes ízéért dicsért fagylaltot könnyedségéért is értékeljük. De ha tartunk a hízástól, vajon tudjuk-e, hogy pl. mennyi kalóriát tartalmaz egy gombóc fagylalt, és hogy azt valóban az “egészséges” desszertek kategóriájába sorolhatjuk-e?

Különböző fagylaltfajták 

A fagylalt felfedezésének gyökerei vélhetően messzi tájakra nyúlnak vissza. Egyes források főleg Marco Polo távol-keleti utazásaira hivatkoznak, aki Kínában fedezte volna fel a fagylaltot, majd terjesztette Európában. Más ránk maradt feljegyzések szerint viszont úgy tűnik, hogy az olaszok már Néró idejében is ismerték. A császár ugyanis megkóstolta a mézbe zúzott és hóval kevert gyümölcsből készült sorbetet, és megkedvelte… 

Bár a „fagylalt” szót napjainkban gyakran használjuk egységes megnevezésként, valójában vannak különböző kategóriái, melyek esetében az összetétel vagy a gyártás, elkészítés nem azonos. Ilyenek lehetnek:

  • Fagylalt, amely víz, tejfehérjék, cukor, természetes és/vagy gyümölcsaromák, ízesítők (csokoládé, vanília, gyümölcs…) és/vagy gyümölcsszirup keveréke. Legalább 5% zsírt kell tartalmaznia. Attól függően, hogy hol vesszük (fagyizóban, szupermarket részlegében…), kapható fagylalttölcsérben, pohárban, rúd alakban stb.
  • Joghurt fagylalt, amely a hűtőben lefagyasztott, nagyon krémes állagú joghurt, gyakran tejszínnel, cukorral keverve. 
  • Olasz fagylalt vagy “gelato”: a krémesség tekintetében élen járó olasz fagylalt tejszínhab és tojássárgája alappal készül;.
  • A sorbet víz, cukor (glükóz) és gyümölcs keveréke (minimum 25%, savanyú gyümölcsöknél 15%, dióféléknél 5%). Egyáltalán nem tartalmaz tejtermékeket;

Hány gramm egy gombóc fagylalt? 

Bár a súly a vásárlás formájától függően is változhat (tölcsérben vagy fagylaltozó egyedi edényében, a szupermarketek polcain lévő konténerben, rúdban, minipohárban stb.), egy klasszikus kanál fagylalt kb.30 grammot nyom, míg két kanál fagylalt kb. 50 gr, 3 kanál fagylalt pedig kb. 100 gr lehet Az előírások országonként és évente eltérőek lehetnek.

Fotó: pixabay.com

A fagylalt alacsony kalóriatartalmú? 

Igaz, a fagylalt cukorból, tejből, tejszínből vagy tojássárgájából készül, ezért a benne lévő kalóriákkal számolni kell. De pl. a süteményekhez, csokoládékhoz képest viszonylag az alacsony kalóriatartalmú desszertek közé tartozik.

Egy fagylalt kalóriabevitele az összetevőktől függ, de átlagosan egy gombóc fagylalt 60 kcal bevitelt jelent. Ez kevesebb, mint a legtöbb hagyományos, kedvelt desszerté (pl. az epertorta vagy a csokoládé fondant). Ne fosszuk meg magunkat tehár tőle, 

Míg a legtöbb fagylalt legalább 5% zsírt tartalmaz, általában a zsírtartalom 10% körül mozog, amely szintén alacsonyabb érték, mint a legtöbb más desszerté. Ideális esetben egy fagylaltnak 6-10% zsírt kell tartalmaznia, hogy alacsony kalóriatartalmúnak minősüljön.

Hihető az, hogy a fagylalt nem hizlal?

Minden desszertnél azonos az elv: mértékkel szabad fogyasztani. Ha gyakran, sok fagylaltot fogyasztunk, természetesen az már nem lesz “egészséges” desszert, mert jelentős a bevitt cukor és zsír mennyisége. Minden, a mennyiségen kívül, az étrended többi részétől függ: a fagylalt nem hizlal, ha általában egy jól kiegyensúlyozott étrend része.

A tölcsér hozzáadott kalória 

Rajongunk a fagylaltokért? Megtehetjük, de ha az alacsony kalóriabevitel célja miatt egyes fagylaltokat részesítünk előnyben, akkor jobban tesszük, ha kihagyjuk a tölcsért, amely még plusz kalóriát  jelent.

Sorbet vagy fagylalt: melyik tartalmaz kevesebb kalóriát? 

A sorbet a fagylalt különleges fajtája, mert csak vizet és gyümölcsöt tartalmaz; összetételében nem használnak tejterméket. Emiatt meglehetősen alacsonyabb kalóriatartalmú a „normál” fagylaltnál.  Pl. 2 gombóc sorbet kb, 90 kcal-t tartalmaz. Összehasonlításul egy alma, méretétől függően, 75-100 kcal pluszt jelent.

Mivel egy fagylalt kalóriabevitele az összetételétől és formájától függ, érdemes figyelni ezekre a tényezőkre. A tejszín alapú fagylalt zsírosabb, mint a tojássárgája alapú fagylalt, a fagyasztott joghurt kevesebb zsírt és cukrot tartalmaz, mint a többi fagylalt,, míg egy sorbet nem tartalmaz zsírt, de több cukor van benne És ha öntettel fogyasztjuk a fagylaltokat (csokoládé, mandula, méz), akkor a kalóriatartalom is magasabb lesz.

Fotó: pixabay.com

Mennyi cukor van egy fagylaltban? 

Konkrét adatot nehéz megadni, de általában átlagosan 20% a szénhidráttartalom. Legyünk óvatosak pl. a sorbetekkel: alacsonyabb kalóriatartalmúak, mert kevesebb a zsír bennük, de cukorban gazdagabbak – iIsmét minden attól függ, hogy milyen alappal készülnek. Ezért minden esetben ellenőrizzük a szénhidrát (cukor) és lipid (zsír) tartalmat, amikor lehetőségünk van rá.

A fagylalt előnyei egészségünkre nézve:

– Milyen kalciumbevitelt biztosít?

A kalcium fontos a csontok és a fogak növekedése és erősödése szempontjából. Ajánlott napi bevitele (RDA) 4-9 éves gyermekek számára 800 mg, egy 10 és 18 év közötti tinédzser esetében 1200 mg, míg a felnőttek napi átlagos kalciumszükséglete 1000 mg. Valójában két gombóc fagylalt kb. 80 mg kalciumot biztosít. Még ha a fagylaltok tejet és így kalciumot is tartalmaznak, természetesen nem helyettesítik a tejtermékeket. Pl. egy natúr joghurtban 155-210 mg kalcium található.

– Időleges energiabevitel 

A fagylaltok, sorbetek, jégkrémek gyors cukrok, amelyek azonnali hatású energiát biztosítanak. Ezért (egy ideig) némileg energikusabbak leszünk egy adag fagylalttól, de nem szabad visszaélnünk ezzel a hatással, figyeljünk a mértékletességre. Amellett előny, hogy a fagylaltok, és különösen a sorbetek vízben gazdagok, és lehetővé teszik a folyadékpótlást (még ha nem is helyettesítik a vizet…).

– Vitaminok: a sorbet előnyben 

A tejben B2 és B12 vitamin található, ami a fagylaltban is benne van. De mindenekelőtt a sorbet a vitaminforrás, mert gyümölcskoncentrációja legalább 25%. A „teljes gyümölcsnek” is nevezett sorbetnek legalább 45% gyümölcsöt, a zöldségsorbetnek pedig legalább 25% zöldséget kell tartalmaznia.

Tippek tároláshoz és fogyasztáshoz 

Amikor fagylaltot vásárolunk, vigyünk magunkkal valamilyen hőszigetelt zacskót, tárolóedényt az üzletből a fagyasztóba való szállításra. Több hétig, akár hónapokig is eltarthatjuk -18°C-on. Ne feledjük, hogy az ipari fagylaltok, jégkrémek és sorbetek adalékanyagokat tartalmaznak, és baktériumokkal szennyeződhetnek – nagyon érzékeny élelmiszerek. Ezenkívül a fogyasztás előtt 10-15 perccel vegyük ki őket a hűtőből, ugyanis, ha túl hidegen veszítenek az ízükből.

Forrás: Galenus