Fotó: gettyimages.com

Ülő pozícióban, a számítógépet nézve, a telefont nyomogatva, vagy könyvet olvasva (lásd a képet), jellemzően előretoljuk a fejünket, ez jelentős terhet ró a nyaki izmokra.

A fej a nyaki gerinc tetején van a megfelelő helyzetben, megfelelően alátámasztva és izmokkal stabilizálva. Így a nyakizmoknak csak a fej súlyát: 5-7 kg-ot kell megtartaniuk. Ha azonban a fejünket előretoljuk, mondjuk 60°- kal, akkor az 5-7 kg helyett 25-30 kg-ot kell tartani a nyakizmoknak. Az izmok rövid idő alatt alkalmazkodnak az új helyzethez, egyes izmok rövidülnek, mások túlnyúlnak, s a megbomló izomegyensúly deformálhatja a nyaki gerincszakaszt. Mindez okozhat porckorongsérvet, krónikus nyak- és vállfájást, és oka lehet az úgynevezett „banyapúpnak”.

Tudta, hogy a banyapúp nem öröklött, hanem életmód eredetű deformitás? Ha a fej a rossz tartás miatt előretolódik, a nyaki gerincszakasz legalsó csigolyája erősen kiemelkedik a test síkjából, így sérülékennyé válik. Ha az előrehelyezett fejtartás állandósul, védekező mechanizmusként szervezetünk puha kötőszövetet halmoz a csigolya köré, így egy kisebb-nagyobb domborulat képződik a nyak alatti területen. Amint az más életmód-eredetű problémára is igaz, a banyapúpot szintén csak aktív terápiával, a testtartás helyreállításával és a káros terhelések megszüntetésével lehet eltüntetni, lassan-lassan, hónapok alatt.

Forrás: redlotus.hu

Mit tehet ez ellen?

Ha ideje nagy részét számítógép előtt tölti, akkor a megfelelő ülőpozíció kialakítása az egyik legfontosabb szempont. Ha mobiltelefont használ, vagy olvas, akkor figyelje a tartását, ne tolja előre a fejét. Mindig figyeljen a rendszeres mozgásra, ami ne egysíkú legyen, hanem legyen meg benne a nyújtás, lazítás és az erősítés is. A természetes mozgásmintákat megvalósító aktivitás a legjobb: sétálás, nordic walking, túrázás, kirándulás, tai chi. 

A legfontosabb pedig a stresszmentes életmód. Sok probléma akkor jön elő, amikor stresszes élethelyzetben van, amikor túlvállalja magát, amikor olyan munkája / párkapcsolata van, amiben nem érzi jól magát. Szóval, ha valamilyen probléma fennáll, igyekezzen azt megoldani és relaxációval, kirándulással, kertészkedéssel, vagy bármivel, ami örömet okoz. Lazítson és érezze jól magát! Ha egy önnek örömet okozó társasággal tud mozogni, sportolni, az többet érhet mozgásszervi panaszok gyógyításában, mint sok célzott gyógytorna.

Szeretne többet megtudni a gerincbántalmak kialakulásáról, okairól és terápiás módszereiről? Akkor olvassa el Feövenyessy Krisztina: Gerinctitkok – Szeretne megszabadulni a nyak- és derékfájdalomtól? című könyvét!

Szerezd meg a Galenus kiadó termékeit kedvezményesen!!! Ha a webshopból vásárolsz, ezzel a kuponnal a jelenlegi kedvezmény mellett még további 10% kedvezményt kapsz: Galenus-Kriszti2020

A cikk a GALENUS Gyógyszerészeti Lap- és Könyvkiadó Kft. felkérésére, nem fizetett szponzorált tartalomként jött létre.

Forrás: https://www.redlotus.hu/blog/miert-fontos-a-helyes-tartas/