A gyógyszerészet szíve a gyógyszertárban dobog

0
87
A gyógyszerészet szíve a gyógyszertárban dobog
Fotó: aleksandarlittlewolf | freepik

A Magyar Gyógyszerészi Kamara (MGYK) egyike a 12 hivatásrendi köztestületnek, s mint ilyen, kötelessége, hogy a gyógyszerészi hivatás egészének szakmai, etikai, gazdasági és szociális érdekeit képviselje, és mindezt a közérdekkel összhangban, a társadalom – és kiemelten a betegek – jogos érdekeinek mentén érvényesítse. Megkérdeztük az MGYK megyei szervezeteinek elnökeit, hogy ők mit tartanak fontos üzenetnek elmondani a betegek, az olvasók, a lakosság részére.

A jövő gyógyszerészetének egyik útja a betegek gyógyszeres terápiájának a követése

Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy kisvárosban dolgozunk, ezért nagyjából ismerjük a betegeket, ismerjük a betegségüket, a gyógyulási folyamatukat, sőt nagyon régen ugyanaz a háziorvosi kör is dolgozik itt, és jó velük a kapcsolatunk.

A patika most volt 32 éves, és 25-30 éve ugyanazzal a jól képzett gárdával dolgozunk.

A betegek sokszor jönnek úgy a patikába, hogy a gyógyszerésszel szeretnének beszélni, ilyenkor több mindenről tudunk szót váltani. Például, hogy egyféle hatóanyagból egyféle gyógyszert szedjen a beteg. Ezt mindig ellenőrizzük, és ezért hálásak is. Kezdetben ez még nehezebben ment, de mára már elfogadják a betegek pl. a mi hatóanyag-ajánlásainkat. És ez nagy bizalmi hátteret feltételez. Sokszor fordulnak tanácsért a gyógyszertár dolgozóihoz, főleg influenza-időszakban, allergia-időszakban. Részben, mert nehezebb eljutni a szakorvoshoz, és ezeket a betegségeket – kezdeti stádiumban mindenképp – mi is jól tudjuk figyelemmel kísérni. Sőt, azt is elfogadják és megfogadják a betegek, amikor azt mondjuk, hogy most itt álljunk meg, mert már szakorvoshoz kell fordulnia. Egyszerűbb szemészeti problémáknál, bőrpanaszoknál is sokat tudunk segíteni, természetesen ehhez nagyon fontos a szakértelem, ezért folyamatosan képezzük magunkat.

Ami mindig nehézséget okoz és nem kis küzdelmet jelent, hogy a reklámok hatását összevessük a szakértelemmel, és persze a betegek valós igényeivel, mert számtalanszor előfordul, hogy adott esetben az illető panaszára nem az lenne a megfelelő gyógyszer, hiába olyan csábító a reklámja. Ez komoly szakmai kihívás, amelynek megoldása döntően a bizalmon alapszik.

Örömmel mondhatom, hogy nálunk megvan a bizalom, ezt onnan is tudjuk, hogy sokat kérdeznek a betegek és sokszor. Néha még a felírt gyógyszerekről is el kell mondanunk a véleményünket. Persze ilyenkor nem a felírás helyességéről beszélünk, hanem magáról a gyógyszerről, annak adherenciakérdéséről, hogyan kell azt szakszerűen alkalmazni.

A jövő kihívásai közé sorolom, hogy több időt tudjunk foglalkozni a betegek gyógyszeres terápiájával, annak helyes életviteli megvalósításával. Legyen erre időnk és kompetenciánk. Sajnos sokszor futószalagszerűen tudunk dolgozni. Jobb lenne néha jobban elmélyülni, jobban elbeszélgetni a betegekkel, de egyre kevesebb a szakember.

Mindent megteszünk azért, hogy minél többet tudjunk velük foglalkozni, a digitális eszközöket is használjuk ennek érdekében. Robottal dolgozunk a tárolás és a gyógyszerkiadás területén, ez egyrészt maximálisan biztonságossá teszi a munkát, másrészt rengeteg időt spórolunk vele.

Nagyon fontos, hogy legalább mi, gyógyszerészek igyekezzünk maximális időt a betegekkel tölteni. Az orvoshoz nagyon nehéz bejutni, ők is rettenetesen le vannak terhelve, szakemberhiánnyal küzdenek. Ha ide eljutnak a betegek, itt talán inkább van lehetőség meghallgatni vagy kérdezni őket az állapotukról. Életmódtanácsokat is tudunk adni pár szóban, vagy, hogy a krónikus betegek életmód- változtatással hogyan tudnák még inkább segíteni a terápiát. Ők is tudnának nekünk segíteni, ha kicsit tudatosabban kezelnék a gyógyszerelésüket. Mert annak ellenére, hogy elég jól készletezünk, nyilván van olyan – főleg a drágább gyógyszereknél fordul elő –, hogy meg kell rendelni valamit. Elfelejtik kiváltani a gyógyszert, csak akkor jut eszükbe, amikor már egy szem sincs otthon, vagy megrendeljük a gyógyszert, és elfelejtenek érte visszajönni. Ilyenkor üzenünk vagy telefonálunk, hogy biztonsággal tudják folytatni a gyógyszerelést.

Tehát a gyógyszerszedési fegyelmen lehetne még egy kicsit javítani, hogy így mindenkinek kényelmesebb legyen, és ne forduljon elő, hogy valamelyik gyógyszerből nincs már egy szem sem.

Sz. J.

A cikk a Patika Magazinban jelent meg.
Keresse minden hónapban a gyógyszertárakban!

2025. április