A zuhanyozás jótéteményei

Fotó: 123rf.com

A zuhanyozás gyorsabb, gazdaságosabb és több belső energiát ad, mint a fürdő. Emellett – ha megfelelően beállítjuk a vízsugár hőfokát és erősségét – többféle céllal is élvezhetjük az ilyenkor ránk zúduló víz jótékony hatását. A zuhanyozás nemcsak a tisztálkodás egyik módja, hanem a kellemes közérzet, a jól ápolt test, a szép bőr és bizonyos fájdalmak vagy a fáradtság enyhítésének záloga is.

Valaha csak kényszerűségből választották a zuhanyozó beépítését a szűk fürdőszobákba, napjainkban viszont a tusolás kezdi „lekörözni” a kádban való fürdést. Mert ma már nem az a luxus, hogy habfürdőben lubickoljunk minél tovább, mint ahogyan azt olykor a képes magazinokban látható filmsztárok sugallják… Szűkre szabott időnk keretein belül sokkal célszerűbb, ha előnyben részesítjük a zuhanyrózsából magunkra pergetett víz bőrünkön kopogva szétáradó, stresszoldó, szépítő, gyógyító hatását.

Elég csak fellapozni a lakberendezési folyóiratoknak a divatos fürdőszobákkal foglalkozó részét, és kitűnik belőle, hogy a szűk zuhanykabinok ideje lejárt. A tendencia sokkal tágasabb, a fürdőszobával gyakran egy szinten lévő, függöny nélküli zuhanyozók irányába mutat. A hammam (török fürdő) mintájára pedig az egész család kedvencévé válhat, melynek valamennyi tagja igénybe veheti – nemcsak tisztálkodás, hanem felfrissülés, testi-lelki gyógyulás céljára is – a legfiatalabbtól a legidősebbig, a karcsútól a testesig.

Fotó: pixabay.com

Jobb, mint a fürdés?

Mialatt a fürdőzés ideális a pancsolásra vagy a vízben való (időigényes) „ejtőzésre”, addig a zuhanyozás rengeteg időt takarít meg, jobban megfelel a tisztálkodás és felfrissülés céljainak. Lágyítja, és a fürdésnél jobban kíméli a bőrt, különösen a száraz bőrűek esetében. Egyúttal a szappant, tusfürdőt erősebben leviszi a vízsugár, mint ahogyan attól a test a fürdővízben megtisztul. Ennélfogva ajánlott nemcsak a száraz, hanem az érzékeny bőrűeknek is, feltéve, ha megfelelő tusfürdőt, szappant választanak a zuhanyozáshoz.

Szappan vagy zselé?

A bőrtípusnak megfelelő szappannal történő, hagyományos tisztálkodás során erőteljesebb hatások érik a bőrt (főleg a dörzsölés tekintetében), míg a zselék, tusfürdők lágyabb mozdulatokkal vihetők fel a bőrre, de nehezebb őket leöblíteni. Így tehát kinek-kinek igényei szerint ajánlható mindkettő.

Használjunk-e mosdókesztyűt?

Megkönnyíti a szappan, tusfürdő leöblítését a bőrről. Ezzel elkerülhető a „szappan-hatás”, azaz a kellemetlen viszketés, amelynek okozója lehet – az elégtelen leöblítés mellett – a kemény víz is. Ha pedig a mosdókesztyűt (pl. a fehérneművel együtt) egy-két naponta kimossuk mosógépben, az nem lesz a mikróbák melegágya, mint ahogy sokáig ijesztgettek vele. Hasznos lehet még az is, hogy használata élénkítő masszázst jelent a bőrnek, miáltal az jobban megtisztul a piszoktól, a szappantól és az elhalt bőrsejtektől.

Fotó: 123rf.com

Hideg vagy meleg zuhany?

A meleg, 38–40 °C közötti zuhany vize oldja a feszültséget, és enyhíti a fájdalmat a hát és az ízületek tájékán. Amennyiben ilyen jellegű bántalmaktól szenvedünk, helyezzük a zuhanyfejet mintegy 10 cm-nyi távolságra a bőrünktől, és áramoltassuk rá az említett hőfokú vizet néhány percig – jót fog tenni.

A langyos (kb. 37 °C-os) víz lehetővé teszi ébredés után a minden szélsőséges hőfok okozta agresszív hatástól mentes, nyugodt zuhanyozást reggel, a relaxálást, a könnyű álomra való felkészülést este és a felfrissülést a nap bármely szakában. A hűs víz (25–30 °C-os) ugyanakkor jót tesz a fáradt, esetleg duzzadt lábnak. A zuhanyrózsát irányítsuk a lábboltozat felé, mielőtt felemelkedünk a zuhanyozóban lehajló testhelyzetünkből. Tudnunk kell azonban azt is, hogy este nem tanácsos túl hideg vízzel zuhanyozni, mert ez esetben a szervezetnek növelnie kell belső hőmérsékletét.

Összefoglalva tehát: relaxál, ruganyossá teszi a bőrt, felüdít – a zuhanyozás mindenre képes. Csak vízhőmérséklet és a vízsugár erősségének kérdése az egész…

Néhány jó tanács:

„Felébredéshez” és a bőr (mell, has, comb tájék) élénkítéséhez: állítsuk a zuhanyfejet merev megtámasztással „eső” állásba, amikor a víz kellemesen zúdul a bőrre – mintha csak jótékony esőcseppek hullnának ránk…

Ellazuláshoz, alvás elősegítéséhez, a nyugtalanság elűzéséhez: áramoltassuk lágyan a langyos hőmérsékletűre és közepes erősségűre beállított kézizuhany sugarát a bőrünkre, mintegy 10 cm távolságra tartva a bőrtől a zuhanyfejet. Ha szükséges, a víz erősebb áramoltatása láb felé haladva jót tesz a vénás keringésnek.

Fotó: pixabay.com

A hátfájás enyhítésére: amennyiben pl. egész nap ülő munkát végeztünk, és a sok üléstől estére már fáj a hátunk, maximális erősségűre állítva a zuhanyt, masszírozzuk meg a vízsugárral a fájdalmas testtájékot. Ha jó néhány percig kitartóan végezzük a masszázst, nem marad el a jótékony hatás.

Forrás: Galenus