Fotó: pixabay.com

A rizsparéj bizonyosan nem olyan jól csengő név, mint a kinoa, pedig a kettő egyazon növényt jelöli: a disznóparéjfélék családját gyarapító, Dél-Amerikában őshonos Chenopodium quinoát. Az Andok fennsíkjain évezredek óta termesztett növényre az inkák az istenek ajándékaként tekintettek, és méltán nevezték anyamagnak: virágfürtjei magas tápértékkel bíró, értékes magvakat érlelnek, amelyeket a mai nyugati kultúra funkcionális élelmiszerként tart számon.

Bár felhasználását tekintve a kinoa hasonló a gabonafélékhez, botanikailag közelebb áll a spenóthoz vagy a kevésbé ismert, korábban Európa-szerte termesztett főzeléknövényhez, a kerti labodához. Ezért is soroljuk – ahogyan az egyéb gabonaszerű kétszikűeket, pl. a hajdinát vagy az amarántot is – az álcereáliák (álgabonák) közé.

Beltartalmát tekintve a kinoát a fehérjék, szénhidrátok és zsírok különleges aránya különbözteti meg a gabonaféléktől. 

Magja fehérjékben kifejezetten gazdag (15%), és azok minősége is kivételes, hiszen az emberi szervezet számára esszenciális aminosavak mindegyike megtalálható bennük.

Nem tartalmaz glutént, ezért mind a csecsemők, mind a gluténérzékenyek étrendjébe könnyen beilleszthető.

Megközelítőleg 60%-nyi keményítőtartalma alkalmassá teszi, hogy köretként főzve vagy lisztjét tésztákhoz felhasználva fogyasszuk, ugyanakkor glykaemiás indexe viszonylag alacsony (40-50), tehát kevésbé terheli az inzulinháztartást, mint a magas indexű rizs vagy kukorica fogyasztása. A kinoamag olajának zsírsavprofilja a szójaolajhoz hasonló. Legnagyobb arányban ómega-3-típusú linolsav található benne, fogyasztása a szív-ér rendszeri megbetegedések kockázatát csökkenti, valamint az inzulinérzékenységet fokozza. Az E-vitaminban gazdag olaj a rákmegelőzésben fontos gyulladáscsökkentő fitoszterineket is tartalmaz, nagyobb arányban, mint a tökmagolaj.

A kinoamag ásványisó- és nyomelemtartalma is kimagasló.

Bővelkedik kalciumban, káliumban, magnéziumban, valamint jelentős cink-, mangán- és vasforrás. Vízoldékony vitaminjai közül a B-vitaminok a leginkább említésre méltók: 100 g kinoamag elfogyasztása biztosíthatja egy felnőtt ember napi B6-vitamin-szükségletét.

Fotó: pixabay.com

A magokat kívülről keserű ízű szaponinok burkolják. Ezt a forgalmazók általában eltávolítják, mégis ügyelni kell arra, hogy főzés előtt mindig bő vízzel mossuk le.

A rizsparéj egy igazi túlélő: a spanyol hódítások idején az Európából áthurcolt gabonafélék majdnem kiszorították őshazájából. Ahogy az amerikai őslakosok, a kinoa is izolált területeken élt évszázadokon át. A ’70-es években fedezték fel újra értékeit, azóta népszerűsége világszerte fokozódik.

Dr. Csupor-Löffler Boglárka
gyógyszerész

A cikk a Patika Magazinban jelent meg. Még több hasznos és érdekes információért keresse ingyenes magazinunkat a gyógyszertárakban.