Fotó: pixabay.com

Az élelmiszer-áruházakból hazatérve gyakran elgondolkodunk: hogyan társítsuk a feldolgozott élelmiszereket a friss áruval, hogy egészséges ételeket készítsünk, és időt is nyerjünk velük? A lehetőségek széles köréből kiemeltünk néhányat, ötleteket adva a gyors ételkészítéshez a mindennapokban.

Családi pizzázás 

Kerülendő: kész pizza (tartósítószerrel, adalékanyagokkal készül), megrakva gyakran gyenge minőségű, zsíros hozzávalókkal,

A jó választás: fagyasztott pizza alap, melyre 100%-os áttört paradicsom (és nem olaj, cukor és aroma tartalmú, kész paradicsomszósz), nitritmentes sonka vagy szardínia kerül, különféle zöldség, mozzarella vagy parmezán sajt kíséretében.

Egészséges reggeli

Kerülendő: cukros müzli, gabonapehely, kukoricapehely, „mű” gyümölcslé, ízesített joghurt ital, fehér kenyér, gyárilag előállított kekszek.

A jó választás: teljes kiőrlésű gabonából készült pékáru, vaj, méz, „bolti” lekvár/dzsem (glükózszirup vagy fruktóz nélkül, és 100 g-onként 65 g gyümölcs-tartalommal), natúr joghurt, bio-kompót (hozzáadott cukor és aroma nélkül). Vagy: igazi, cukor nélküli müzli (pl. szárított gyümölccsel), zabpehely és olajos magvak, friss gyümölcs..

Sütemények, kekszek

Kerülendők: mindazok a készen kapható, ilyen termékek, amelyek közelebb állnak a csokoládéhoz, mint a száraz süteményekhez, kekszekhez, és különféle puha, rétegekkel, töltelékekkel készülnek. A házi sütemények összetevői általában: liszt, tojás, cukor, vaj, sütőpor, egy csipet só, esetleg olajos magvak, kakaó, vanília… Minden másnak hiányoznia kell a gyárilag előállított termékből (különösen pl. a gyümölcsszirupnak vagy a pálmaolajnak…).

Fotó: pixabay.com

A jó választás: jó minőségű, kész torta- és süteményalapokat házilag készített krémekkel, gyümölcsökkel dúsítunk. A kekszek közül, ha van rá lehetőség, részesítsük előnyben a kézműves kekszeket.

Salátás ebéd

Kerülendők: sós, húsos, sajtos, kész saláták, vagy burgonya alapúak majonézzel, szósszal dúsítva.

A jó választás: zacskós, mosott zöldsaláta színesítve paradicsommal, vagy más zöldségekkel ízlés szerint, leöntve kevés olíva- vagy repceolajjal. Keverhetők bele sovány sonka vagy fehér hús csíkok, olajos magvak, gyümölcsdarabok is.

Gyors leves készítése

Kerülendők: dehidratálás útján készült zacskós levesek, levesporok (nagyon sósak, és a fűszerek mellett ízfokozókat, adalékanyagokat tartalmaznak).

A jó választás: fagyasztott nyers leveszöldségeket só vagy zsíradék hozzáadása nélkül, befedve főzzünk meg. Ízesítsük ízlés szerint, és a gyárilag készített levestésztát mellőzzük. 

„Koktélparti” otthon

Kerülendők: a különféle italok mellé adott, gyárilag előállított, sós kekszek, zsiradékban bővelkedő ropik és chipsek (főleg az ízesítettek, melyek különböző aromákkal készülnek). De nem ajánlottak a felvágottas, zsíros sajtdarabkás vagy kolbászos falatkák, kész snackek sem.

A jó választás: készítsünk fagyasztott burgonyachipsből jó minőségű olajban sütött ropogtatnivalót, és adjunk mellé pl. nyers sonkacsíkokból, retekből, sáragrépa rudacskákból, uborkaszeletekből álló falatkákat. 

Forrás: Galenus

Feldolgozott élelmiszerek 1. rész