Alma, a gyümölcsök királynője

Fotó: pixbay.com

A régi mondás, „naponta egy alma az orvost távol tartja”, ma sem vesztett aktualitásából. Számos, az egészségre gyakorolt jótékony hatásának köszönhetően az alma „szupergyümölcs” maradt. Így tanácsos többet tudni róla, és rendszeresen fogyasztani belőle.

Az alma régóta ismert koleszterincsökkentő hatásáról, oly módon, hogy különösen a „rossz koleszterin” (LDL) oxidációját lassítja. Köszönhetően magas rosttartalmának, amely többek közt megköti a koleszterint a bélcsatornában, és így segít optimális szinten tartani annak szintjét a vérben. De természetesen nem ez az alma egyedüli jótéteménye.

Az alma a gyümölcsök közül a leggazdagabb az epikathin nevű flavonoidban, amelyről számos tanulmány kimutatta, hogy segít mérsékelni a szív- és érrendszeri megbetegedések kockázatát. Az almát bőven és rendszeresen fogyasztóknál közel 40%-os mértékben! Ez kétségtelenül annak a következménye, hogy az alma jótékonyan csökkenti az artériás vérnyomást és a káros, oxidatív stresszt (más néven oxidatív sérülést, mely a szervezetben a szabad gyökök okozta károsodás). Emellett élénkíti a szívműködést.

Javít az egészségi állapoton
Brit kutatók egy nemrégiben készült tanulmányukban közel 10 000 személy étkezési szokásainak vizsgálati eredményeit tették közzé. Az alanyok különféle betegségekben szenvedtek, és a szakemberek többek közt bebizonyították, hogy az almafogyasztást előnyben részesítők körében az állapotjavulás gyorsabban volt nyomon követhető.

Fotó: pixbay.com

Fogyókúrázók „szövetségese”
Ropogós-finom jellege mellett az alma további jótéteménye, hogy mivel bővelkedik a jóllakottságérzést elősegítő rostokban s flavonoidokban, nagyon ajánlott a fogyókúrázóknak.

A flavonoidok mérséklik a zsírok felszívódását, így segítségükkel könnyebben felvehető a küzdelem a hízással szemben. Ezért javasolt, hogy az alma állandó „szövetségesük” legyen a fogyni vágyóknak. Jó, ha mindig van belőle egy-egy darab
a kézitáskában vagy az irodai fiókban – édes vagy sós nassolnivalók helyett. És minthogy alacsony a glikaemiás indexe (GI = vércukorszintet emelő képességet jelző számérték), előnyös ajánlani azoknak, akiknek kontrollálni kell a súlyukat és/vagy a vércukorszintjüket. De nem hagyhatják ki az almát napi étrendjükből azok sem, akik valamilyen sportot űznek.

Az emésztőrendszer jótevője
Az alma frissen történő fogyasztása minden életkorban azért is ajánlott, mert segíti az emésztést – jobban, mint feldolgozva, pl. kompótnak. Jót tesz az emésztőrendszernek azzal, hogy pl. megkönnyíti a béltranzitot.

A benne lévő pektin (vízoldékony rostanyag) pedig hasmenés és székrekedés ellen is hat, gélt, illetve egyfajta védőréteget alkot a bélnyálkahártya felszínén, védve azt az irritációtól. Főve ajánlott hasmenés esetén, nyersen székrekedéskor.

Almás pite (fotó: pixbay.com)

Miért válasszunk bioalmát?
Érdemes bioalmát venni, mert ez az egyik leginkább (vegyszerrel) kezelt gyümölcs. A Greenpeace (nemzetközi természetvédelmi és környezetvédelmi szervezet) egyik, 2015-ben készült jelentése szerint például az európai gyümölcsöskertekben rendkívül jelentős mértékű a növényvédő szerekkel történő fertőzöttség. Ha mégsem áll módunkban bioalmát fogyasztani, és minthogy a szennyezőanyagok az alma finom héjában, illetve közvetlenül alatta koncentrálódnak, jobb meg hámozni a gyümölcsöt.
(Annak ellenére, hogy a héj bővelkedik leginkább tápanyagokban, antioxidáns polifenolokban.)

FORRÁS: GALENUS

A cikk a Patika Magazin áprilisi számában jelent meg! Keresse a gyógyszertárakban!