Króm, a fontos nyomelem

Fotó: 123rf.com

A nassolás megédesíti, a következménye viszont megkeseríti napjainkat. Túlsúlyosak leszünk, felborul a vércukorszintünk.

Ha diabéteszesek vagyunk, a vércukorszint-ingadozásunk szabályos keretek között történhet. Ha nem vagyunk cukorbetegek, akkor sem jó a túl sok édesség fogyasztása. A magnézium, a szelén, a cink és a króm mind-mind fontos szerepet játszik a szénhidrát-anyagcserében. Ennek minél optimálisabb beállítása nemcsak a cukorbetegeknek, hanem az egészséges embereknek is alap szempont.

A vércukorszint szabályozásában számos tényező játszik szerepet, ezek egyike a króm. A króm olyan fontos nyomelem, mely különféle élelmiszerekben fordul elő, s mely az inzulin által elősegíti a cukormolekuláknak a véráramból a sejtekbe való bejuttatását, ahol a cukor aztán energiává alakul át. A szerves króm jótékony hatással bír a zsíranyagcserére és természetes módon csökkentheti a koleszterinszintet is.

A króm általában hasznosnak bizonyul azok számára is, akik szeretnének leadni testsúlyukból. Önmagában ez a nyomelem nem rendelkezik fogyasztó hatással, hanem képes megelőzni a hirtelen „vércukorszint-ingadozásokat”, melyek instabil cukor-anyagcserével rendelkező egyéneknél tapasztalhatók. Amikor valakinek alacsony a vércukra, általában olyan tüneteket észlel, mint fáradékonyság, kimerültség, vagy gyötrő éhség. Azáltal, hogy a króm hozzájárul a helyes vércukorszint megtartásához, gyakorlatilag helyes útra tereli a táplálkozást, csökkenti az édességevés utáni vágyat, redukálja az éhség-rohamokat, alacsonyabb kalóriabevitel esetén is. 

A finomított élelmiszerek (pl. cukor, liszt) kisebb mennyiségben tartalmazzák ezt az alapvető ásványi anyagot. Feldolgozás és melegítés hatására is csökkenhet az élelmiszerek króm-tartalma.

Krómhiány esetén zavarok léphetnek fel a vércukorszint egyensúlyban. Ennek következménye az indokolatlan cukor utáni sóvárgás, ezért nagyon nehéz megállni, hogy ne együnk egy kis süteményt, csokoládét, vagy más édességet, amely aztán hízáshoz vezet.

A krómnak szerves vagy szervetlen formája létezik. A kettő közötti különbség a tápanyag biológiai-hozzáférhetőségében rejlik. Míg a szervetlen króm felszívódása nem kielégítő, addig a szerves króm magasabb biológiai hatékonysággal és jobb felszívódással rendelkezik.

Kutatások bebizonyították, hogy a szerves-króm tartalmú táplálék-kiegészítők hozzájárulnak a vércukorszint-egyensúly kialakításához és a szervezetben termelődő inzulin optimális működéséhez. Mindemellett a króm rendkívül alacsony toxicitású, biztonságosan adható ásványi anyag.

Forrás: Galenus