A vizuális feldolgozási zavar (VPD) egy neurológiai állapot, amely befolyásolja, hogy az agy hogyan dolgozza fel a látott információkat. Ez eltér a látásélességi problémáktól, mint pl. a rövidlátás vagy a távollátás, mivel a VPD nem észlelhető hagyományos szemvizsgálatokkal. A gyermek, aki ezzel a zavarral küzd, gyakran nehezen ismeri fel az objektumokat, a szimbólumokat vagy a formákat, még akkor is, ha a látása tökéletes.
A vizuális feldolgozási zavarok olyan problémák, amelyek nehézséget okoznak a gyermeknek a látott információk megkülönböztetésében és feldolgozásában. Ezek a zavarok befolyásolják a tanulási folyamatokat és a mindennapi tevékenységeket, különösen, ha olvasásról, írásról vagy tájékozódásról van szó. Ezek a problémák különböző formákban jelenhetnek meg, és több területet is érinthetnek, pl. a betűk, színek, formák megkülönböztetését, a tárgyak helyének azonosítását vagy akár a szimbólumok megjegyzését. Mik is ezek, és milyen hatással lehetnek a gyerekek életére?
A vizuális feldolgozási zavarok a gyermek látásának észlelésével kapcsolatos nehézségeket jelentik, amelyek megnehezítik a hasonló tárgyak, formák, színek és betűk megkülönböztetését. Ezek a zavarok különböző formákban jelentkezhetnek, és jelentős hatással lehetnek a gyermek tanulmányi teljesítményére és mindennapi életére.
Vizuális diszkriminációs zavar
A vizuális diszkriminációs zavar azt jelenti, hogy a gyermek nehezen tudja megkülönböztetni a hasonló dolgokat, pl. a betűket vagy a számokat. Ez a nehézség különösen az olvasás és az írás során okozhat problémákat.
Példa 1: egy gyermek, aki vizuális diszkriminációs zavarban szenved, könnyen összekeveri a b és a d betűket. Például a baba szót dadának olvashatja. Ez nemcsak az olvasást nehezíti meg, hanem a szavak helyesírását is.
Példa 2: a gyermek nem tudja megkülönböztetni a piros és a zöld színeket. Ez különösen veszélyes lehet a közlekedésnél, ahol a lámpák színének helyes értelmezése létfontosságú.
Példa 3: a gyermek nehezen azonosítja az olyan hasonló formákat, mint a négyzet és a téglalap, ami problémákat okozhat a geometriai feladatok megoldásakor.
Vizuális figura-háttér diszkrimináció
Ez a zavar megnehezíti a gyermek számára, hogy egy tárgyat vagy szöveget elkülönítsen a háttértől. Különösen akkor jelentkezik ez a probléma, ha a háttér zsúfolt vagy sok színt tartalmaz.
Példa 1: képzeljük el, hogy egy mesekönyvben a gyerek nehezen találja meg a főszereplőt, mert a kép tele van színes háttérelemekkel. Ha sok különböző elem van egy oldalon, nem tudja, hogy mit is kellene figyelnie.
Példa 2: egy gyermek nehezen találja meg az elrejtett tárgyakat egy képen, ahol sok más dolog is szerepel. Például egy kincskereső játék során nem tudja kiszűrni azokat az elemeket, amelyekre figyelnie kell.
Példa 3: az iskolai táblán lévő információkat nem tudja kiemelni, mert nem tudja elkülöníteni az írást a zajos háttértől.
Vizuális motoros feldolgozási probléma
Ez a probléma azt jelenti, hogy a gyermek nem tudja jól összekapcsolni azt, amit lát, azzal, amit csinál. Ez különösen hatással van az írásra és a mozgásra.
Példa 1: egy gyermek nehezen tud írni a vonalak között. Gyakran kimegy a margón túlra vagy rendezetlenül ír. Ez frusztráló lehet számára és a tanárai számára is.
Példa 2: sportágakban beleütközhet más játékosokba vagy tárgyakba, mert nem érzékeli megfelelően, hogy hol vannak körülötte a dolgok. Például foci közben könnyen eleshet vagy ütközhet más gyerekekkel.
Példa 3: a gyermek nehezen követi nyomon az egyszerű mozdulatokat is, mint pl. egy labda elkapása vagy dobása.
Vizuális szekvenciázási zavar
Ez a zavar azt jelenti, hogy a gyermeknek gondot okoz a látott dolgok sorrendjének felismerése. Ez különösen fontos az olvasás és a matematikai feladatok során.
Példa 1: gyakori, hogy a gyermek megfordítja a betűket; például p helyett q-t olvas. Emiatt félreértheti a szavakat (pl. papa helyett qapa).
Példa 2: a matematikai műveletek (pl. 3+2×5) zavarosak lehetnek számára, mert nem tudja megfelelően értelmezni az operátorok sorrendjét.
Példa 3: olvasás közben gyakran kihagyhat sorokat, vagy vissza kell lapoznia, mert elveszíti a fonalat.
Hosszú és rövid távú vizuálismemória-problémák
Ezeknél a problémáknál a gyermek nem tud jól emlékezni arra, amit korábban látott (hosszú távú memória) vagy amit nemrégiben lát (rövid távú memória).
Példa 1: ha egy gyermek gyakran helytelenül ír le ismert szavakat (pl. kutya helyett kuty), ez arra utalhat, hogy nem emlékszik pontosan arra, hogyan kell leírni az adott szót.
Példa 2: nehezen jegyzi meg a telefonszámokat vagy a címeket; pl. gyakran kér segítséget ahhoz, hogy emlékezzen egy barátja számára.
Példa 3: az új információk (pl. új játék szabályai) gyorsan feledésbe merülnek számára.
Vizuális-térbeli zavar
Ez a zavar azt jelenti, hogy a gyermeknek nehézséget okoz megérteni az objektumok elhelyezkedését egymáshoz képest.
Példa 1: egy ilyen zavarral küzdő gyermek gyakran eltéved ismerős helyeken is; pl. nem talál vissza otthonról az iskolába.
Példa 2: az oldalon való íráskor nem tudja követni egyenesen a vonalakat, gyakran görbe sorokat ír.
Példa 3: nehezen ítéli meg az időt; pl. késlekedhet egy találkozóról való induláskor, mert nem érti, pontosan mennyi időbe telik eljutni egy helyre.
Vizuális closure
A vizuális closure zavar esetén a gyermek nem képes felismerni egy tárgyat, ha annak egy része hiányzik.
Példa 1: ha egy autó képe látható hiányzó kerekekkel, akkor nem biztos benne, hogy azt autóként kellene felismernie.
Példa 2: ha csak egy híres festmény részletét látja (pl. Mona Lisa arca), akkor nem tudja megmondani, hogy miért híres ez a kép.
Példa 3: kirakós játék során gondot okozhat neki megtalálni azt az elemet, amely hiányzik ahhoz, hogy teljes legyen az összkép.
Betűk és szimbólumok megfordítási problémái
Fiatal gyermeknél gyakran előfordulhatnak a betűk és a számok megfordításai; ha azonban ez 7 éves kor után is fennáll, további figyelmet igényelhet.
Példa 1: a gyermek gyakran felcseréli az A betűt V-re írás közben; ez megnehezíti számára az írást és az olvasást.
Példa 2: matematikai feladatok során rendszeresen felcseréli a számokat (pl. 12 helyett 21), ami hibás válaszokhoz vezethet.
Példa 3: nehezen tanulja meg az új betűk formálását; pl. ha megpróbál leírni egy új szót (pl. alma), gyakran hibázik benne.
A cikk a Patika Magazinban jelent meg.
Keresse minden hónapban a gyógyszertárakban!
2025. szeptember