A paradicsom sokrétű felhasználása

Fotó: pixabay.com

A paradicsomban a béta-karotin mellett a másik leghatékonyabb antioxidáns a likopin, amely ezt a zöldséget az egyik legegészségesebb élelmiszerré teszi.

A termesztett paradicsom (Lycopersicon esculentum L.) a burgonyafélék (Solanaceae) családjába tartozik. Őshazája Közép- és Dél-Amerika. Európában a XVI. sz. végén ismerték meg: Spanyolországon, Portugálián és Itálián keresztül terjedt el. Ázsiába, Afrikába, Ausztráliába spanyol, portugál, illetve angol kereskedők vitték el a XVII–XVIII. században. A paradicsomot ma már az egész világon termesztik, ráadásul az utóbbi fél évszázadban a világ paradicsomtermesztése 450%-kal növekedett. A legnagyobb termelők az Egyesült Államok, Kína, Törökország és Olaszország.

Fotó: pixabay.com

100 g paradicsom energiatartalma mindössze 23 kalória.

Jótékony összetevők
• 1 gramm fehérje és 4 gramm szénhidrát mellett közel 2 gramm élelmi rostot tartalmaz
• Kiemelkedő a C-vitamin-tartalma (20-30 mg)
• Jelentős mennyiségben (1 mg) tartalmaz karotint, melyből A-vitamin képződhet
• K- és E-vitamin-tartalma is említésre méltó
• Az ásványi anyagok közül elsősorban káliumban, magnéziumban és rézben gazdag

A paradicsom 93-94%-a víz, emiatt a legtöbb kímélő étrendben is megállja a helyét.

Azok számára, akik héja vagy savtartalma miatt nem fogyaszthatják, hámozva javasolt, mert így könnyebben emészthetővé válik.

A likopin nevű antioxidánsnak a betegségek leküzdésében komoly szerepe van. A vér alacsony likopinszintje befolyásolhatja egyes daganattípusok (pl. bélrák) kialakulását. 

Hogyan fogyasszuk?

A paradicsom önmagában, nyersen is finom, frissítő gyümölcs/zöldség. Gyorsan romlik, ezért frissen a legjobb fogyasztani, de számtalan módon használható fel ételkészítésre, ízesítésre. Házi tartósítása is gyakori: saját levében (egészben vagy darabolva), ivóléként, sűrített paradicsomként, ketchupként egyaránt eltehető. 

Ne csak a klasszikus ételekre gondoljunk, ha paradicsomról van szó! Az ecetes-hagymás paradicsomsaláta, a betűtésztás paradicsomleves, a lecsó, a töltött paprika, a paradicsomos káposzta és a burgonyafőzelék is rendkívül ízletes, de követhetjük az olasz, a görög és a mexikói konyhát is a paradicsom felhasználásában.

Fotó: pixabay.com

A nyers paradicsomot tölthetjük is apróra vágott zöldségekkel, tojással, túróval vagy húskrémmel, vagy készíthetünk bruschettát aprított paradicsommal. Jól illik hozzá az avokádó is. A sült paradicsom köretként és rakott ételek alkotóelemeként is kiváló. Ilyen például a görög muszaka, amelyben a padlizsán alkot csodás párost a paradicsommal. Zöldséges egytálételek, raguk szintén készülnek paradicsommal, a padlizsán, a paprika és a cukkini mellett a szárazhüvelyesek is illenek hozzá.

A paradicsom tomatin nevű alkaloidájából gombás betegségek, gyulladásos folyamatok elleni kenőcsöket készítenek. A szép bőr megőrzésében is fontos szerepe van. Hidratáló hatású, fokozza a bőr feszességét és rugalmasságát, sőt színtelenít is. Gyulladáscsökkentő anyagokat tartalmaz, víztartalma gyorsan enyhíti az égő érzést, ezért napégés esetén is jó hatású a paradicsompakolás.

Kovács Ildikó
élelmiszermérnök

A cikk a Patika Magazin szeptemberi számában jelent meg. Ingyenes magazinunkat keresse minden hónapban a gyógyszertárakban.