Beszélgetés Polgár Judittal

0
1669

Az összhangot megteremteni a magánéletben, a munkában és saját magunkban. És olykor tudni kell nemet mondani. Ez a titok! És mi az? Az élet bármely területén hasznosítható, logikus, kreatív gondolkodásra tanít, és határtalan lelkesedéssel vetik bele magukat a gyerekek… Ez a sakkpalota, az új, választható tantárgy az iskolákban. És akire mindez vonatkozik, az Polgár Judit nemzetközi sakknagymester. Elsősorban arról az általa megálmodott és felépített oktatási programról kérdeztük, amely életre szóló segítséget és felkészítést ad a gyerekeknek a jövőjüket illetően.

 

Névjegy

 

A sakktörténet legjobb női sakkozója, a női világranglistát 1989 óta megszakítás nélkül vezeti. 12 éves kora óta a felnőtt női világranglista 1. helyezettje.
Judit és a két nővére, Zsuzsa és Zsófia (mindketten a férfi nemzetközi sakknagymesteri cím viselői) egy pedagógiai kísérlet résztvevői: az apa, Polgár László bebizonyította, hogy a gyermekek csúcsteljesítményekre képesek, ha korai életkortól (életkoruknak megfelelő módon) képezik őket egy speciális területen.

 

Díjai, elismerései

  • Az év magyar sakkozója (1989, 1991, 1993, 1994, 1998–2003, 2005–2012)
  • A Magyar Érdemrend középkeresztje a csillaggal (2013)

Két gyermeke: Olivér és Hanna Font

 

Judit sakktudására jellemző, hogy sokak szerint bármikor gyaloghátránnyal megnyerhette volna a női világbajnoki címet, azonban nem játszik olyan versenyen, ahol csak nők játszanak, számára a cél kizárólag az abszolút világbajnoki cím. A férfi nemzetközi nagymester címet 15 éves és 4 hónapos korában szerezte meg, ami akkor világcsúcs volt; Bobby Fischernek ez csak egy hónappal idősebb korában sikerült. Rengeteg játszmát nyert a világ legjobb játékosai ellen.

A Polgár Judit Sakk Alapítvány a Képességfejlesztésért egy egyedülálló, új módszertani programot dolgozott ki az általános képesség fejlesztésére, a logikus és kreatív gondolkodás elősegítésére, a digitális korban fellépő gondolkodásfejlődési hiányosságok pótlására. A Nemzeti Alaptantervben, az általános iskolák alsó tagozatában 2013-tól választható tantárgyként szereplő új tárgy, a sakk alapszabályait és eszközrendszerét használva épül be a normál tanterv alaptantárgyaiba, előmozdítva ezzel azok készségszintű elsajátítását.

 

A jövő nyertesei

A tudásalapú társadalomban a jövő nyertesei azok lesznek, akik képesek a dialektikus, stratégiai, elemző gondolkodásra, illetve problémamegoldásra. Ezeket a készségeket a gyerekek sakkozás közben, játékos formában sajátíthatják el. Amikor a fiatalok sakkoznak, rá vannak kényszerítve a komplex gondolkodásra, tekintettel arra, hogy át kell gondolniuk a következő lépést, annak következményeit, továbbá el kell képzelniük a jövőbeni lehetőségeiket is. Az oktatásuk korai szakaszában a sakkjáték megtanulása lehetőséget biztosít a tanulók számára, hogy olyan készségeket sajátítsanak el, amelyek egész életükben hasznukra válnak.

  • Honnan jött ez a szuper ötlet, a gyerekkorodból vagy a gyerekeidtől?

2004-ben és 2006-ban születtek a gyerekeim, majd nemzetközi óvodába jártak.
2010-ben nővéremmel, Zsófival elkészítettünk egy Chessplay ground angol nyelvű kis könyvet, ami az alapokat rakta le. Ezt az óvodában be is vezettük, amikor még a gyerekeink odajártak. Utána kezdtünk ebbe az irányba menni, hogy hogyan lehetne megmutatni minél jobban a sakk pozitív erejét, hatalmát. A sakk az egy nagyon népszerű sport. Iskolákon belül, iskolákon kívül egyaránt. Rengeteg előmunkálatot kívánt a dolog. Világszerte nagyon sok programot megnéztünk, hogy hogyan működik.

 

Az volt a fő motiváció, hogy a Sakkpalota programot úgy tudjuk megcsinálni, hogy a grafikai része is ugyanolyan fontos legyen, mint a tartalmi része.
Az egésznek a megépítésével egy nagyon széles spektrumot tudjunk a pedagógusoknak és a gyerekeknek nyújtani.

 

A program három tanulási egységből tevődik össze:
– a tankönyvből,
– a munkafüzetből, amibe írhatnak a gyerekek (matek, magyar, kézügyességi téma, sakkos feladatok és a sakkal kapcsolatos feladatok),
– a harmadik a legfontosabb, a pedagógusok részére a kézikönyv, ahol a tankönyvben lévő ábrákat, akár sakkábrákat, akár fényképeket, vagy különböző elemeket részletesen elmagyarázunk, hogy mi micsoda, és milyen összefüggésbe lehet hozni a figurákat a sakktáblával.
Például a sakktábla „olvasása” picit olyan, mint a térképolvasás, vagy a GPS.

  • Ezt a programot otthon, egyénileg nem lehet elsajátítani?

Ebben a programban arra fókuszáltunk, hogy a pedagógusoknak adjunk meg minden segítséget, hogy egy osztállyal foglalkozni tudjon. Rengeteg olyan mozgásos feladat is van, amit például csoportjelleggel tudnak hasznosítani az órán.
Minden gyerek szeret játszani. Ennek az egész Palotaprogramnak az alapja az, hogy játékra épülő tudást adjon, és ez bármely tantárgynál lehetséges. Ha jó a pedagógus, akkor a gyerek ezzel majd szeretni fogja a matekot, a magyart, a történelmet stb.
Ezért ez nemcsak programfüggő, hanem pedagógusfüggő is.
Elsődlegesen pedagógusfüggő.
Ez egy olyan program, amit egy megfelelő embernek kell a kezébe adni.
Az én szüleim zseniális pedagógusok voltak, bármit is vettek a kezükbe, azzal mindig le tudták kötni a gyerekeket. Tehát alapjában véve ez a pedagóguson múlik, mert egy rossz pedagógus a jó programot is tönkre tudja tenni.
Az az ideális, ha a jó pedagógus kezébe egy jó programot adni, mert akkor csodát lehet tenni a gyerekekkel.

  • Ezek a csodák mérhetők?

Ez általános, megint csak sok országból jött visszajelzés, hogy azok a gyerekek, akik sakkoztak, azoknál a fókuszálás, a koncentrálás más tantárgyakban is megmutatkozott.

  • Kell tudni sakkozni ahhoz, hogy valaki e program szerint tanulja a tantárgyakat?

Sakkozni nem kell tudni, a szabályait kell tudni. Annyit kell megtanulni, hogy a 6 figura hogy lép, hogy a sakktábla az 64 kocka, hogy melyik kockának mi a neve.
De itt egy közös játékról is szó van a gyerekekkel, akik tudják egymást motiválni is. Igazából csak a szabályrendszert kell elsajátítani.
Nem a sakkról szól az óra, hanem a sakk játszmáival történik a gondolkodás.

  • Hogy bírod mindezt energiával?

Az alapot a férjem adja és a családom. Próbálok sportolni, úszni, a mozgást bevinni az életembe, sajnos ezt az elfoglaltságom miatt nagyon nehéz rendszerességgel megtenni.

Az utazások során, amikor kiszakadok az otthoni kerékvágásból, érdekes módon akkor tudok aludni és pihenni, mert akkor csak egy dologra kell koncentrálni. De ez nekem is mindennapos harc önmagammal, beosztani megfelelően az időmet. Ez minden ember életében nehéz, de amikor valaki anyuka és feleség, akkor ez különösen az. Hogy a munkája ne szippantsa be, ha szereti, akkor azért, ha nem szereti, akkor azért.
A legfontosabb az, hogy kiegyensúlyozottan tudjam megtalálni az összhangot ezek között a dolgok között és legyen erőm nemet mondani bizonyos dolgokra, időt szakítani magamra is, a pihenésre, a feltöltődésre. Valójában folyamatosan küzdök magammal, hogy ez sikerüljön.

Szarvasházi Judit