Sók: jók, rosszak

0
775

Magyarországon a legtöbb elhalálozást a szív- és érrendszeri kórképek okozzák. A halálesetek egy része megelőzhető lenne, ha jobban odafigyelnénk az életmódunkra.

Az Európai Kardiológiai Társaság irányelveiből kiderül, mit kellene tenni azért, hogy egészségesebben és tovább élhessünk.

Mozgás és kiegyensúlyozott táplálkozás

A heti legalább 150 percnyi mozgás és a dohányzás mellőzése mellett jócskán akad tennivaló a táplálkozás területén is. Tömören összefoglalva: a növényi táplálékok előtérbe helyezésére és az állati eredetű ételek, különösen a vörös húsok háttérbe szorítására kell törekedni. Napi legalább 2 adag zöldség vagy gyümölcs elfogyasztása javasolt, ill. napi 35-40 g-nyi rostbevitel a cél. Heti 1-2 alkalommal ajánlott, hogy hal kerüljön a tányérra.

Oda kell figyelni arra, hogy milyen sókból mennyit fogyasztunk.

Csökkent nátriumbevitel

A túl sok konyhasó (=nátrium-klorid) ártalmas. Azzal mindenki tisztában van, hogy a magyar konyha fogásai sósak, és a feldolgozott ételek (virsli, felvágottak, ketchup, levesporok stb.) sóban dúskálnak. Jelenleg napi 9-10 g konyhasót fogyasztunk, miközben 5 g-ban kellene maximalizálni a mennyiségét. Megérné lemondani a konyhasó egy részéről, hiszen a konyhasó bevitelének a csökkentése akár 2-8 Hgmm-rel is csökkentheti a vérnyomás szisztolés (=felső) értékét.

Tanácsként adható:

– Kerüljük a pluszsózást!

– Só helyett (zöld) fűszernövényekkel ízesítsük az ételeinket!

– Korlátozzuk a magas sótartalmú ételek fogyasztását!

Fokozott kálium- és a magnéziumbevitel

Míg a nátrium-klorid, azaz a konyhasó bevitelét érdemes visszafogni, addig a kálium- és a magnéziumsók bevitelét ajánlott fokozni. A felmérések azt mutatják, hogy a modern kor embere magnéziumban és káliumban hiányosan táplálkozik, miközben mind a kálium, mind a magnézium létfontosságú ásványi anyagok. Vizsgálatok bizonyítják, hogyha a szervezet kellően ellátott káliummal és magnéziummal, ritkábban fordulnak elő szív- és érrendszeri megbetegedések, és ritkább a cardiovascularis elhalálozás.

Dr. Budai Marianna PhD
szakgyógyszerész

A cikk a Patika Magazinban jelent meg, keresse a lapot a gyógyszertárakban!