Különböző zenei korok és stílusok találkozása egy koncerten, a Pannonhalmi Főapátság évezredes falai között. Mátyás István orgonaművész és Genoveva dos Santos szoprán énekművész valódi szakrális zenei utazásra hívja a közönséget április 21-én, húsvéthétfőn a Szent Márton-bazilikába. A Főapátsági Orgonahangversenyek első alkalmán az orgonaművészet remekei, a vallásos zene és a zenetörténet kiemelkedő komponistáinak isteni dicsőítésre tett törekvései szólalnak meg tökéletes harmóniában.
Az est a német barokk zeneszerző és orgonista, Johann Kaspar Kerll virtuóz darabjával indul. A Toccata VII improvizatív jellegével már a koncert kezdetén magával ragadja a közönséget. Az ezt követő Bach-darab által finom, érzelemgazdag motívumokban merülhet el, majd a G-dúr prelúdium után egy újabb Kerll-mű hangzik el. A Capriccio sopra il Cucù című alkotás egy szórakoztató darab, amely a kakukk hangjával játszik kifinomult szellemességgel. A koncert első részét Bach komolyabb hangvételű G-dúr fúgája zárja.
A hangverseny Franz Schmidt 20. századi zeneszerző mélyen vallásos darabjával folytatódik. A D-dúr prelúdium és fúga „Halleluja” tétele a kor zenei nyelvezetét és a barokk fúga formai hagyományait ötvözi. A feltámadás és a megváltás öröménekének zenei interpretációja. A következő mű szintén vallási témát dolgoz fel. Louis Vierne & Jehan Le Povre Moyne Les Angélus című műve az Úrangyala imádságot idézi meg. Majd a protestáns himnusz – Allein Gott in der Höh sei Ehr, azaz A menny Urának tisztelet – három feldolgozását hallhatja a közönség. Előbb Georg Böhm német zeneszerző és orgonista műve hangzik el. Őt követi tanítványának, Bachnak a feldolgozása, majd Sigfrid Karg-Elert romantikus átirata hangzik fel. A szakaszt tökéletesen lezárja Alexandre Guilmant Korál és fúga op. 80/5 című darabja, amely a romantikus kifejezésmódot ötvözi a hagyományos vallásos zenével.
A koncert szakrális élményt nyújtó emelkedettsége a lezáró műben teljesedik ki. Charles Villiers Stanford A Song of Wisdom – A Bölcsesség Éneke op, 118/6 – alapjául bibliai és vallásos szövegek szolgálnak, amelyek Isten örök bölcsességére vezetik el a hallgatóságot.
A húsvéthétfői hangversenyen Mátyás István orgonaművész és Genoveva dos Santos szoprán énekművész lép párbeszédbe egymással, és nyújtanak felejthetetlen élményt. Az orgonista zenei tanulmányait a Pálóczi Horváth Ádám Zeneiskolában kezdte. A szombathelyi Művészeti Szakközépiskola elvégzése után, ahol zongorát Hirschberg Henriknél, orgonát Virágh Andrásnál tanult, a bécsi zeneakadémia zongora és orgona szakát Roland Keller és Paul Gulda, ill. Karen De Pastel és Rudolf Scholz irányítása alatt végezte, diplomát Martin Haselböck osztályában szerzett.
2005-ben a Nemzetközi Mikael Tariverdiev Orgonaversenyen 1. helyezést és négy különdíjat nyert, azóta Európa legtöbb országában hangversenyezett. Hans Gál osztrák zeneszerző összes orgonaművének CD-felvételét a zenei szaksajtó „az év diszkográfiai tetteként” értékelte. Mátyás István 2008-tól 2014-ig a grazi zeneművészeti főiskola, 2014 óta a bécsi zeneakadémia korrepetítora, 2018 óta a Zalaegerszegi Nemzetközi Orgonahét művészeti vezetője.
Genoveva dos Santos Düsseldorfban, Bécsben és Bernben végezte zenei tanulmányait, hangversenyvizsgáját a kölni zene- és táncművészeti főiskolán kitüntetéssel tette le. Jelenleg a purkersdorfi és a mödlingi (Alsó-Ausztria) zeneiskolák tanára és utóbbi igazgatóhelyettese, egyebek mellett ének, zongora, gyermekkar és gyermektánc tárgyakat tanít.
Tizennégy évesen debütált a kölni Filharmóniában, dal- és oratóriuménekesként. Ausztrián kívül eddig Németországban, Brazíliában, Nigériában, Lengyelországban, Görögországban, Magyarországon és Törökországban koncertezett. A német szövetségi Jugend musiziert verseny első helyezettje és 2007-ben az ABA Music Awards nyertese volt.
Jegyvásárlás: https://foapatsagiturizmus.hu/termek/matyas-istvan-es-genoveva-dos-santos-husveti-orgonahangversenye/