14 figyelmeztető jel, amely arra utal, hogy nem mozgunk eleget

0
516
A szakember az úszást és a nordic walkingot javasolja jótékony hatású sportolási lehetőségnek.

A mozgás egészség… Ezért életmódunkat ennek szellemében kell kialakítanunk. De a jeleket is fontos számba vennünk, amelyek arra figyelmeztetnek, hogy mozgáshiányban szenvedünk.

1. Székrekedés

A testmozgással a vastagbélrenyheségetis megelőzzük, és könnyebb lesz a mindennapos székletürítés. A has és a rekeszizom megfelelő izomtónusa szinténnélkülözhetetlen a salakanyagokemésztőrendszerből való kiürítéséhez.A rendszeres testmozgás segíthet ezen,különösen, amikor idősödünk.

2. Merev ízületek

A fájdalmas és nehezen mozgathatóízületek olykor gyulladásos állapotok ,pl. ízületi gyulladás vagy autoimmun betegségjelei lehetnek. Az ízületek amellett megmerevedhetnek, ha nem használjukőket eléggé. Mozogjunk rendszeresen, hogy megelőzzük az ízületi bajokat, blokkolódást, fájdalmat, az ezzel járó mindennapos szenvedést.

3. Kifulladás

Az izmok is gyengülnek, ha nem használják őket, többek közt azok, amelyek a tüdő munkáját segítik a légzés során. Ha nem dolgoztatjuk őket rendszeresen, kapacitásuk csökken, és emiatt minél kevesebb fizikai aktivitást végzünk, annál hamarabb kifulladunk. Ami még a könnyű, napi feladatok elvégzése során is megtörténhet.

4. Rossz hangulat

A mozgáshiány a szorongás és a depresszió érzését is fokozhatja. Az olyan kardiogyakorlatok, mint a séta, kerékpározás, úszás vagy futás nemcsak a szívműködést javítják, hanem stabilizálják a hangulatot, sőt még az önbecsülésünket is növelhetik.

5. Energikusság hiánya

Az idő nagy részében letargikusnak és fáradtnak érezzük magunkat? A test – edzés, sportolás lehetővé teszi, hogy több oxigén és tápanyag jusson a szövetekhez. Ha viszont időnk nagy részét ülve töltjük, a szöveteink nem kapnak elegendő mennyiségű „üzemanyagot” további működésükhöz.

6. Lassú anyagcsere

Aki „gyors” anyagcserével kíván rendelkezni, többet kell mozognia, még akkor is, ha ez a mozgás csak néhány gyakorlatból áll. Amellett minél aktívabbak vagyunk, annál több kalóriát is égetünk az egyes testedzések alkalmával.

7. Álmatlanság

Ha belefáradunk este a „bárányok számolásába”, nehezen alszunk el, felébredünk éjjel, és nem tudunk újra elaludni stb., határozzuk el, hogy nappal többet mozgunk. Ugyanis, ha napközben rendszeresen végzünk testmozgást, gyorsabban elalszunk este, alvásminőségünk javul.

8. Feledékenység

A rendszeres testmozgás hatására a szervezet több ún. növekedési faktort termel (mely egyfajta fehérje vagy szte roid – hormon). Többek közt serkenti a vérkeringést az agyban. Minél több vér jut az agyba, annál jobban tudunk gondolkodni, emlékezni és döntéseket hozni.

9. Magas vérnyomás

Ha mozgásszegény életmódot folytatunk, megnőhet a szívbetegségek kockázata is. Ennek oka, hogy a mozgás hiánya esetén nagyobb a valószínűsége a magas vérnyomásnak, amely többek közt a szívproblémák, pl. a szívkoszorúér- betegség és a szívroham egyik fő kockázati tényezője.

10. Prediabétesz

A 2-es típusú cukorbetegséget megelőző anyagcsere-állapot: ekkor a vércukorszint magasabb a normálisnál, de még nem éri el a cukorbetegség szintjét. Amikor a fizikai aktivitás rendszeres része az életünknek, szervezetünk könynyebben tudja szabályozni a vércukorszintjét. A stabil vércukorszint csökkenti a cukorbetegség kialakulásának kockázatát.

11. Hátfájás

A testmozgás hiánya gyengíti a gerinc melletti és a hátat tartó izmokat. Ezért naponta kell olyan gyakorlatokat végezni, melyek erősítik ezeket az izmokat. Erre megfelelő pl. a pilates, a jóga vagy egyéb nyújtógyakorlatok.

12. Nassolási vágy

Sokszor azt hisszük, hogy éhesebbek vagyunk, ha sokat mozgunk, de ennek éppen az ellenkezője történik. A kerékpározás, az úszás, a séta vagy akár a futás csökkentheti az étvágyat. Ezek a különböző sportok megváltoztatják bizonyos „éhséghormonok” szintjét a szervezetben.

13. Betegeskedés

Tanulmányok sora azt mutatja, hogy minél gyakrabban végzünk mérsékelt testmozgást, annál kisebb az esélye a megfázásnak vagy más kórokozók támadásának. A mozgás beépítése a napi rutinunkba erősíti az immunrendszert.

14. A bőr állapotának romlása

Ha bőrünk fakóbbnak tűnik a szokásosnál, minősége rosszabbodik, többek közt a fizikai aktivitás hiánya lehet az oka. Egyes kutatások szerint a mértékletes edzés serkenti a vérkeringést és az immunitást, ami segít megőrizni a bőr fiatalos ragyogását.

Forrás: Galenus

A cikk a Patika Magazinban jelent meg. Keresse minden hónapban a gyógyszertárakban!