Megtévesztő reklámok: kincs, ami nincs?

0
575
Fotó: pixabay.com

Mikor valamilyen egészségügyi problémára keresünk megoldást, sokszor fordulunk az internethez, hiszen nagyon sok információ és készítmény érhető el ezen a felületen. Fontos azonban kiemelni, hogy az, hogy valami az interneten megtalálható, még nem jelent garanciát arra, hogy igaz is. Éppen ezért fontos ismerni néhány általános csapdát.

Gyakran találkozunk az alábbi kijelentésekkel, amelyek esetén érdemes elkezdeni kételkedni:
• „Csodaszer”
• „Eddig csak egy titokzatos törzs vagy népcsoport használta”
• „Szabadalmaztatott”
• „100%-ban természetes”
• „Gyors és biztos hatás”
• „Mellékhatása nincsen”
• „Leghatékonyabb a piacon”

Ha valamitől hatást várunk el, annak általában lesz mellékhatása is. Ezekhez annyit érdemes hozzáfűzni, hogy engedélyezett gyógyszerek esetén sem igazán beszélhetünk biztos hatásról, hiszen egyéni tényezők is befolyásolják, hogy egy szer hatásos-e, vagy nem. Ahhoz pedig, hogy kijelentsük, hogy valami a leghatékonyabb a piacon, összehasonlító klinikai vizsgálatok kellenek, amelyek megléte ilyen termékek esetén igen kétséges. Ha pedig ilyen nem történt, akkor mi alapján született a kijelentés? Illetve az, hogy valami szabadalmaztatott eljárással készült, vagy hogy 100%-ban természetes, még egyáltalán nem jelenti azt, hogy hatásos vagy biztonságos.

A hangzatos kijelentések általában csak arra szolgálnak, hogy éreztessék a potenciális vevővel, milyen kivételes kincsre bukkant. Előfordul, hogy a körömgombától a szívbetegségig nagyon sok betegség esetén ajánlják ugyanannak a terméknek a használatát.

Ilyenkor kritikus szemmel kell végigolvasni a felsorolást, mivel „mindent gyógyító szer” nem létezik, ahhoz túlságosan összetett az emberi szervezet. tipp ha egy terméket meg szeretnénk vásárolni, fontos tudni, hogy mik az összetevők. ha ez nem derül ki a leírásból, akkor érdemes más készítményt keresni.

Sokszor utalnak egy nagyon sikeres vizsgálatra. Ilyenkor érdemes megnézni, hogy odaírták-e az idézett vizsgálat forrását, amelynek alapján megbizonyosodhatunk, hogy tényleg megtörtént az a bizonyos kutatás, vagy csupán a reklámíró képzeletének az eredménye. Ha egy nagyon híres professzorra vagy társaságra hivatkoznak, akik ezt a terméket ajánlják, akkor érdemes rákeresni, hogy ezek a társaságok/személyek valóságosak-e, és tényleg ajánlják-e a terméket, ugyanis nemegyszer kiderült, hogy az ajánlás csak a reklámozó fantáziájának a szüleménye.

Általánosságban elmondható, hogy egy valódi szakember a legritkább esetben ajánl egy konkrét terméket vagy szolgáltatást. Ha a terméket fél áron kínálják, akkor ajánlatos várni, és ha egy hónap múlva is félárú a termék, akkor valószínűleg az a bizonyos akciós ár a termék valódi ára, csak így akarták azt a látszatot kelteni, hogy kivételes lehetőségben van részünk.

Nem könnyű megtalálni a helyes utat a rengeteg termék útvesztőjében, ezért csak annyit tudunk tenni, hogy kritikus szemmel vizsgálunk meg egyegy termékleírást, és csak gondos mérlegelés és tájékozódás után döntünk egy-egy termék mellett.

Gyógynövények alkalmazásával kapcsolatban mindig kérje ki gyógyszerésze tanácsát!

Dr. Roza Orsolya
gyógyszerész