Fotó: pixabay.com

Az okostelefon mindennapi életünk része, olyannyira, hogy tartós használata az egészségi állapotunkra is rányomhatja a bélyegét. Sok helytálló és téves információ kering ebben a vonatkozásban a felhasználók között. Melyik igaz és melyik nem?

Aki elalvás előtt okostelefonozik, nehezebben alszik el?

Igen
Naponta több órát töltünk el fényt kibocsátó készülékek, köztük az okostelefonok nézésével. Nemcsak a felnőttek, de a gyerekek is „fertőzöttek” ebből a szempontból.

Mindez az alvásminőségre is rányomhatja a bélyegét, különösen akkor, ha este, a tervezett elalvás előtt olvas vagy játszik valaki az okostelefonján. Az okostelefon nézése közben a szembe jutó fény intenzitása akár tízszer nagyobb lehet, mint az a fényintenzitás, amely egy hagyományos könyv olvasólámpa melletti olvasása során jut a szembe. Ez a nagy fényintenzitás – amely a „világos van, nem kell aludni” jelzést küldi az agynak – gátlólag hat az elalvást elősegítő melatonin hormon elválasztására. Melatonin hiányában pedig nincs alvás. Azaz okostelefonozás után egy jó darabig nem jön álom a szemre… 

Fotó: 123rf.com

Értelemszerű, hogy a fényt emittáló eszközöket nézegetők a következő nap reggelén álmosabban ébrednek, mint akik hagyományos megvilágítás mellett olvastak, noha ugyanannyi időt voltak az ágyban – vagy álomba merülve, vagy arra várva. Mindez nem játék! Az alváshiány számos betegség előfordulási gyakoriságát növeli. Az alváshiányos gyerekek és felnőttek gyakrabban lesznek cukorbetegek, a túl rövid alvásidő növeli a szív- és érrendszeri megbetegedések rizikóját, csökkenti a koncentrációs képességet, rontja a tanulási képességeket, és folytatható a felsorolás.

Ront a helyzeten, hogy az elektronikai eszközök által kibocsátott látható fény hullámhossza a rövidebb hullámhossztartományba (kb. 400-500 nm) esik, és ez a rövid hullámhosszúságú látható (kékes) fény képes a legnagyobb mértékű eltolódást és zavart okozni a biológiai órában, ugyanis ez képes a legjelentősebben gátolni az elalvást segítő hormonnak, a melatoninnak az elválasztását. Másként fogalmazva, ez a kékes fény képes a legnagyobb mértékben felborítani a belső órát, megzavarva az alvás-ébrenlét ciklusokat. A kék fény negatív hatásainak ismeretében az elektronikai eszközök, így az okostelefonok gyártói ma már tudatosan törekszenek a kibocsátott kékes színű fény intenzitásának a csökkentésére. Érdemes emellett azokat az applikációkat alkalmazni, amelyek képesek a kijelző színhőmérsékletét változtatni, és a kékes fény kibocsátását blokkolni.

Fotó: pixabay.com

Az okostelefonok kék fénye akár vaksághoz is vezethet?

Hamis
Nemrégiben nagy figyelmet és felindulást keltett az a kutatás, amely azt vizsgálta, hogy az okostelefonok által kibocsátott rövid hullámhosszúságú, látható kék fény káros-e olyan mértékben a szemre, hogy az általa a szemben keltett toxikus molekulák révén akár vakságot is eredményezhet. 

Mindenki megnyugtatására az EU egészségügyért felelős tudományos bizottsága úgy nyilatkozott, hogy „vizsgálatok igazolják azt, hogy a LED-kijelzők, amilyen a tévékészülékek, laptopok, (okos)telefonok, tabletek vagy elektronikus játékok kijelzője is lehet, mindössze kevesebb, mint 10%-át bocsátják ki annak a fényintenzitásnak, amely a szem retinájának a károsodásához vezethetne. Azaz normál körülmények között nem áll fenn a szemkárosodás rizikója.”

Dr. Budai Marianna PhD
szakgyógyszerész