Fekete ribizli

Fotó: pixabay.com

Ez az éjkék, olykor feketébe hajló ibolyaszín, nyári bogyós gyümölcs kissé „vad” külseje és savanyú íze ellenére az igazi „szupergyümölcsök” közé tartozik. Kiemelkedően magas C-vitamin-tartalma, antioxidáns hatása, sokrétű felhasználhatósága értékessé teszi.

A fekete ribizlit már a XV. századtól termesztették: az elsők közt Hollandiában, Dániában és a Baltikumban, majd a középkori Németországban, később pedig Franciaországban is népszerűvé vált. Már 500 évvel ezelőtt felfedezték kiváló hasznosíthatóságát a népi gyógyászatban.

Magas C-vitamin-tartalom
A fekete ribizli a mérsékelt égöv gyümölcse, mely a legtöbb C-vitamint (több mint 190 mg/100 g) tartalmazza, így háromszor annyit, mint a narancs, és kétszer annyit, mint a kivi. Minthogy a C-vitamin elengedhetetlen többek közt az immunrendszer, az izomanyagcsere vagy az agyi anyagcsere működéséhez, továbbá hatásos a káros sejtoxidáció ellen, fogyasszunk minél többet e hasznos gyümölcsfajtából. Mivel javítja a vas felszívódását is, feltétlenül ajánlott pl. egy feketeribizli-szósz vörös hús mellé.

Kitűnő rostforrás Közel 6 g/100 g rosttartalmával a fekete ribizli egyszerre laktató és kiváló a bélmozgás elősegítésére, illetve a székrekedés megelőzésére. Vízhajtó hatása magas káliumtartalmának tudható be. Ehhez a hatáshoz nemcsak a bogyóját használják fel, hanem a levelét is. Számos étrend-kiegészítő és gyógytea készül belőle, többek közt a cellulitis (narancsbőr) vagy a nehézláb-érzés enyhítésére.

Természetes gyulladáscsökkentő
A fekete ribizli egyes flavonoidjai javítják a porcok rugalmasságát, hatásos antioxidánsok, és természetes gyulladáscsökkentőként is funkcionálnak. Ennek alátámasztására pl. ízületi gyulladásban szenvedő betegek körében végzett kísérletek során a kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy a feketeribizli-kivonat határozottan enyhíti az ízületi fájdalmakat.

Nassolni való gyümölcs
Minthogy a fekete ribizli 100 g-ja 63 kalóriát tartalmaz, szövetségesünk lehet a jó alak megtartásában. Frissen ajánlott főétkezés után vagy napközbeni nassolásra is. A fekete ribizlit vásárlás vagy szüretelés után minél hamarabb fogyasszuk el, vagy tartsuk frissen a hűtőben. A felhasználás előtt legalább 30 perccel vegyük ki a hűtőszekrényből, így élvezetesebb az aromája. Amennyiben nem frissen kívánjuk fogyasztani, készíthető belőle finom lekvár, zselé vagy illatos szörp.

Mindennapi receptötletek
Gyümölcssaláta
Keverjünk össze feketeribizli-, málna- és eperszemeket néhány kimagozott cseresznyével és gerezdekre vágott fügével. Adjunk hozzá 1 kávéskanálnyi mézet és 20 cl hideg verbénateát.

Áttört ribizli sajttal
A megmosott ribizli egy részét szitán törjük át, majd keverjük össze a maradék egész szemekkel és kevés mézzel. Sajtok tetejét díszíthetjük vele, kinyert levét pedig kissé édesítve fogyaszthatjuk (tele van vitaminnal).

Sós-édes saláta
Adjunk néhány szem friss fekete ribizlit a következő összetételű salátához: zöldsaláta, menta, avokádó vegyítve lazackockákkal, olívaolajjal és citrommal. A fekete ribizli különleges ízt kölcsönöz ennek a salátakeveréknek.

Rózsaszín gyümölcsturmix
Mixeljünk össze 200 g fekete ribizlit 2 hámozott banánnal és 400 g kimagozott görögdinnyehússal. Tálaljuk hidegen, nagy poharakban.

FORRÁS: GALENUS

A cikk a Patika Magazin júliusi számában jelent meg! Keresse minden hónapban a gyógyszertárakban!