Ma van a Safer Internet Day!

0
365

A világnap alkalmából az UNICEF Magyarország nagyszabású TikTok kampányt indított, hogy felhívja a fiatalok figyelmét az online zaklatás, a kortárs bántalmazás, az iskolai piszkálódás súlyos és hosszú távú következményeire. #NENÉZZFÉLRE – buzdítja a kampány a fiatalokat. Ne maradjanak közömbösek, ha bántanak valakit a környezetükben, hanem segítsenek, vagy kérjenek segítséget. Nézzék meg a szervezet kibővített HelpApp applikációját, ahol tájékozódhatnak arról, hogy hogyan lehet erőszak nélkül segíteni, hiszen már egy jó szó, egy támogató tekintet is sorsfordító lehet!

„Az iskolai bántalmazás legnagyobb veszélyei a gyerekeknél kialakuló későbbi traumák. Ezeket gyerekfejjel még nem érezzük olyan komolynak, de később előjönnek és nagyon sok mindenben tudnak hátráltatni bennünket, akár a felnőtt életünk során is” – fogalmazta meg T. Danny, aki az UNICEF Magyarország #NENÉZZFÉLRE kampányának egyik arca.

Ma különösen fontos felhívni a figyelmet arra, hogy az iskolai, kortárs bántalmazás mekkora méreteket ölt hazánkban. Az UNICEF Magyarország korábbi kutatásából tudjuk, hogy a mai magyar középiskolások több mint 66 %-át érte már rendszeres lelki, fizikai vagy verbális erőszak kortársaitól tanulmányai kezdete óta és 10-ből 8 diák legalább egyszer megtapasztalta már, milyen az, amikor piszkálják a suliban. A heccelés, csúfolódás, kiközösítés és agresszió azonban nem áll meg az iskola falai között, online is folytatódik személyes üzenetek formájában vagy a közösségi média platformjain, sok esetben nagyobb közönség előtt. Az online és az offline bántalmazás összefügg, az iskolában bántalmazottak 49%-át az online térben is zaklatták már.

A témát számos hazai, ismert zenész is fontosnak tartja, így örömmel csatlakoztak a szervezet #NENÉZZFÉLRE kampányához. Sena, Péterfy Bori, Lil Frakk, T. Danny, Columbo, a Halott Pénz és a Bagossy Brothers Company tagjai is megszólaltak és elmesélték személyes tapasztalataikat. Mától az ő történeteik és gondolataik is elérhetőek az UNICEF Magyarország TikTok csatornáján.

„Abban biztos vagyok, hogy a social media elterjedésével az iskolai bántalmazás már nem kizárólag 8-tól kettőig tart, hanem sajnos miután hazamennek a gyerekek, ott is betalálhatják őket a TikTok-on vagy az Instagramon” – mondta Columbo, az Irie Maffia énekese, aki az elsők között csatlakozott a kezdeményezéshez.

„Az tényleg elképesztő, hogy mivé fajult az online tér és mekkora veszélyzónává vált. Kötelező tananyaggá kellene tenni azt, hogy a gyerekek elboldoguljanak az interneten” – mondta Péterfy Bori, énekesnő, aki szerint egy megtartó közösség, a szülők és gyerekek közti bizalmi viszony a kortárs bántalmazás egyik legjobb megelőzési formája.

„Azt gondolom, hogy a gyerekek viselkedése elválaszthatatlan a felnőttek viselkedésétől és a társadalomtól, amiben felnőnek. Iszonyatosan nagy felelőssége van annak, hogy egy családban mi történik. Ezt egyszerűen nem lehet a gyerekekre hárítani. A körülöttük élő felnőttek felelőssége az, hogy kezeljék, megállítsák és lehetőség szerint már gyökerében elfojtsák a problémát” – folytatta Péterfy Bori.

„Szeretnénk, ha a magyar diákok felismernék azt, hogy ha bántalmazást tapasztalnak az iskolában, vagy az online térben, akkor nem maradhatnak közömbösek. Feladatuk is, hogy támogassák az áldozatot és lehetőségeik, eszközeik is vannak ahhoz, hogy erőszakmentesen segítsenek. Ahhoz, hogy meg is tegyék az első lépést, mi inspirációt és eszközöket adunk a kampány weboldalán és a szervezet HelpApp applikációján keresztül” – foglalta össze Mészáros Antónia, az UNICEF Magyarország ügyvezető igazgatója.

Az idei évben az Appeninn Nyrt. támogatásával a gyermekvédelmi szervezet szeretné még többekhez, még több helyszínen és csatornán eljuttatni az üzenetet:  

#NENÉZZFÉLRE – Már egy jó szó vagy egy támogató tekintet is sorsfordító lehet!