Figyelj már ide! – ADHD (figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar)

0
445
Fotó: 123rf.com

Ez egy olyan állapot, ami azt jelenti, hogy a gyerek nehezen tud sokáig egy helyben maradni vagy figyelni.

Gyakran úgy érezhetik a szülők, mintha a gyerekben rengeteg energia lenne, és ezért nehezen tudja visszafogni magát. Nehéz neki csendben ülni az iskolában vagy várakozni egy sorban.

Emiatt lehet, hogy figyelmetlenebb vagy hiperaktívabb lesz, mint más gyerek. Az is lehet, hogy hamarabb unatkozik olyan helyzetekben, ahol nem történik sok izgalmas dolog.

Fontos megjegyezni, ez nem azt jelenti, hogy a gyerek rossz vagy rosszul nevelték őt.

Az ADHD egy olyan zavar, amit az emberek agyában egy adott rész okoz. Ez nem a gyerek hibájából ered. Sok gyereknél megfigyelhető. Sokszor a megfelelő támogatással és néhány kis trükkel a gyerek nagyon sikeresen tud boldogulni az életben.

Melyek lehetnek a tünetek?

Az ADHD különböző módon jelentkezhet, és a tünetek mértéke is eltérő lehet. Az alábbiakban olyan lehetséges tüneteket sorolok fel, amelyek arra utalhatnak, hogy egy gyereknek ADHD-ja lehet.

  • Figyelemhiány. Nehézség a figyelem fenntartásában, gyakran elkalandozik, nehezen tudja végigcsinálni a feladatot vagy a játékot.
  • Hiperaktivitás. Folyamatos mozgásigény, nyugtalanság, nehézség a csendes tevékenységekben való részvételben.
  • Impulzivitás. Agyban gyorsan felmerülő ötletek, a cselekvések végrehajtása anélkül, hogy előtte alaposan átgondolná.
  • Figyelmetlenség a részletekre. Nehézség lehet az apró részletek észrevételében vagy a tevékenységek pontos elvégzésében.
  • Házi feladatokkal kapcsolatos nehézségek. Az otthoni munkák vagy a házimunka elvégzése nehezen megy, gyakran azért, mert nem tud a feladatra összpontosítani.
  • Idővel való gazdálkodási nehézségek. Eltékozolja az időt, nehézség lehet a határidők betartásában.
  • Feledékenység. Gyakori a dolgok elfelejtése, pl. kulcsok, feladatok vagy fontos dátumok terén.
  • Kommunikációs nehézségek. Nehézség lehet a megfelelő időben és módon történő kommunikációban.
  • Szervezetlenség. Nehezen találni rendet a környezetében, gyakran elvesznek tárgyak vagy elfelejt fontos dolgokat.
  • Koncentrációs nehézségek. Problémák lehetnek a figyelem összpontosításával, pl. az órán vagy egy könyv olvasása közben.

Ezeken kívül fontos megjegyezni, hogy a tünetek kombinációja és súlyossága nagymértékben változhat egy gyereknél a másikhoz képest. Minden esetben érdemes szakember segítségét kérni az ADHD-diagnózis felállításához és a megfelelő kezelési terv kidolgozásához.

Mit tegyünk?

Miután már ismerjük a tüneteket, mit tegyünk, ha észreveszünk ADHD-s jeleket a gyerekünkön?

Amikor a szülőknek ADHD-s gyerekük van, fontos megérteni, hogy ez egy olyan állapot, amelynek kezelése és támogatása hosszú távú folyamat. Íme, néhány tanács a kezeléssel kapcsolatban.

  • Szakértői segítség keresése. Az első lépés mindig a szakemberhez fordulás. Egy gyermekpszichiáter vagy szakértő segítségével pontos diagnózist lehet felállítani, és a megfelelő terápiás meg- közelítést lehet kiválasztani.
  • Tudás bővítése. Olvassunk és tanuljunk az ADHD-ról. Ez segíthet abban, hogy jobban megértsük gyerekünk viselkedését és szükségleteit.
  • Strukturált mindennapok. A szabályok, rutinok és előre megtervezett tevékenységek nagy segítséget jelenthetnek. A rendszeres napirend biztonságot és struktúrát adhat a gyereknek.
  • Kommunikáció. Fontos az őszinte és nyitott kommunikáció a gyermekkel. Figyeljünk oda arra, hogy érezze, bármikor szabadon beszélhet a nehézségekről.
  • Elismerés és jutalmazás. Dicsérjük meg a pozitív viselkedést, és dolgozzunk ki jutalmazási rendszert az elvégzett feladatokért vagy a jó viselkedésért.
  • Szociális készségek fejlesztése. Megoldást jelenthetnek olyan tréningek, ahol a gyerek fejlesztheti a szociális készségeit, ami sokat segíthet az iskolában és a társadalmi helyzetekben.
  • Fizikai aktivitás és egészséges életmód. A rendszeres testmozgás, az egészséges táplálkozás és a megfelelő alvás mind segíthetnek az ADHD tüneteinek enyhítésében.
  • Türelem és empátia. Legyünk türelmesek, és próbáljuk megérteni a gyereket. Az ADHD-s gyereknek néha több időre van szüksége bizonyos feladatok elvégzéséhez vagy az információk feldolgozásához.
  • Támogatás keresése. Vegyünk részt szülői csoportokban, sőt fontos konzultálni terapeutákkal, hogy megosszák tapasztalataikat és tanácsokat kapjanak.
  • Mozgásos terápia. Az ADHD-s gyereknek a mozgásos terápia rendkívül fontos a fejlődése szempontjából.

Miért fontos a mozgásos terápia?

A következő helyzetek feldolgozásában, megfelelő kezelésében nagy segítség a gyereknek a mozgásos terápia. A következő pontok nem minden ADHD-s gyerekre vonatkoznak.

  • Fizikai kimerülés. Az ADHD-s gyerek általában sok energiával rendelkezik, amit fontos levezetni. A mozgásos terápia lehetőséget ad, hogy kipróbálja magát, mozogjon, és ezzel lefáradjon.
  • Figyelemkoncentráció. A rendszeres testmozgás növeli az agyban a dopamin és noradrenalin nevű ingerületátvivő anyagok (neurotranszmitterek) szintjét. Ezek a vegyületek a figyelmet és a koncentrációt szabályozzák, így a terápia segíthet az ADHD-s gyereknek javítani ezeket a területeket.
  • Stresszlevezetés. A mozgásnak pozitív hatása van a stressz-szintre. Az ADHD-s gyerek gyakran érzi magát feszültnek és nyugtalannak, így a terápia lehetőséget nyújt a stressz levezetésére.
  • Koordinációfejlesztés. A mozgásos terápia során olyan feladatokat végez a gyerek, amelyek elősegítik a testtudatosságot és a finommozgások fejlesztését. Ez segíthet az ADHD-s gyereknek abban, hogy jobban irányítsa mozgásait és a finommozgásait is.
  • Szenzoros integráció. Az ADHD-s gyerek gyakran szenzoros feldolgozási problémákkal is küzd, ami befolyásolhatja az érzékszervei és az agy közötti információáramlást. A mozgásos terápia segíthet a szenzoros integráció javításában.
  • Kommunikáció és szociális készségek. A mozgásos terápia csoportos környezetben is folyhat, ami lehetőséget ad az ADHD-s gyereknek a közösségbe való beilleszkedésre és a szociális készségek fejlesztésére.
  • Önbizalom és önértékelés. A sikeresen végrehajtott mozgásos feladatok segítik az ADHD-s gyereket abban, hogy növelje az önbizalmát és az önértékelését.
  • Strukturált tevékenység. A mozgásos terápia egy strukturált, szervezett tevékenység, amely segíthet a gyereknek jobban megérteni az időbeosztást és a feladatok végrehajtását.
  • A mozgásterápia nem minden ADHD-s gyereknek segíthet javítani a tanulási képességét.
  • A mozgásterápia nem minden ADHD-s gyermeknek segíthet csökkenteni a hiperaktivitását.
  • A mozgásos terápia nem helyettesíti a gyógyszeres kezelést.
  • A mozgásos terápia nem minden ADHD-s gyerek számára megfelelő.

Összességében a mozgásos terápia számos előnnyel járhat az ADHD-s gyerek számára, és hozzájárulhat a jobb életminőség és a sikeres fejlődés eléréséhez.

Fontos azonban megjegyezni, hogy minden gyerek egyedi, és a terápia eredményei eltérhetnek. Ezért ajánlott szakemberrel konzultálni, hogy a gyerek szükségleteihez a legmegfelelőbb megközelítés legyen kiválasztva.

Simon Bence

óvodapedagógus,­

Longikid ­(TSMT-belépő) ­vizsgáló

komplexsensoryfitness@gmail.com

https://f360.hu/tsmt/

A cikk a Patika Magazinban jelent meg. Keresse minden hónapban a gyógyszertárakban!

2024. március