Táplálkozás – a legfőbb “orvosságunk” (2. rész)

Vonalaink, jó kedélyünk és szép bőrünk megőrzése érdekében 10 ismert és kevésbé elterjedt „szupertáplálékot” mutatunk be…

Cikkünk 1. részét ITT olvashatja!

Jótékony hatásuk miatt igazi kincsek, ezért még többet gondoljunk rájuk vásárláskor, még ha némelyikét alig ismerjük is… Törekedjünk rá, hogy minél gyakrabban szerepeltessük őket az étrendünkben!

Avokádó – a zsírsavak „ásza”

Ugyanolyan telítetlen zsírsavakat tartalmaz, mint pld. az olívaolaj, bővelkedik rostokban, nyomelemekben, valamint B-, C-, A- és E-vitaminban (utóbbi hat többek közt a bőröregedés ellen), továbbá nagyon kevés glucid van benne. Az avokádó jóllakat, és nem ingadozik tőle a vércukorszint – így hasznos a kisebb éhség elnyomása szempontjából is a nap folyamán.  Nagyon finom ecetes, borsos mártással, szendvicseken, vagy néhány csepp citromlével, püré alakban, illetve meleg, vagy hideg levesnek elkészítve.

Tojás – komplett fehérjeforrás

Gazdag A., D-, E-, K-vitaminban, B-vitaminokban és még antioxidánsokat is tartalmaz. Szelén tartalma hat a bőröregedés ellen, a benne lévő, kis mennyiségű tirozin aminosav pedig természetes antidepresszáns, fejleszti a reflexeket. A tojásban lévő megannyi fehérje, amellett, hogy energikussá tesz, elősegíti a fogyást, hiszen ha pld. reggelire fogyasztunk tojást, a nap folyamán – hosszabb jóllakottság érzésünk miatt – kalória-bevitelünk csökkenni fog.  Sokan tartanak attól, hogy a tojás emeli a koleszterin-szintet, de ha mértékkel fogyasztjuk, nincs okunk a félelemre.

Zöld tea – antioxidánsok tárháza

Az antioxidánsok közül a polifenol szerkezetű flavonoid vegyületeket koncentráltan rejti magában. Élettani hatását tekintve a katekin nevű polifenol tartalma a legfontosabb. A zöld tea emellett hőfejlesztő, zsírégető hatással is rendelkezik – felgyorsítja az anyagcserét, így elősegítve a fogyást. Azonfelül enyhíti a stresszt egy benne lévő anyag, a nyugtató GABA (gamma-amino-vajsav) révén. Javít a bőr állapotán, pld. a narancsbőrön is.

Lazac – bőséges ómega-3 zsírsavforrás

Bár étrendünkben ritkán (inkább ünnepi alkalmakkor) szerepeltetjük, jótékony hatásai miatt törekedjünk a lazac gyakoribb fogyasztására. Hiszen bővelkedik omega-3 esszenciális zsírsavakban, melyek közreműködnek a hangulat javításában; azután tartalmaz még szeléniumot (mely elősegíti többek közt a szép, fiatalos bőr megtartását), B-vitaminokat. Kiváló proteinforrás, ami miatt tovább érezzük jóllakottnak magunkat. Hogy megőrizzük a lazac tápanyagait, ne főzzük-süssük túlságosan, mert az elpusztítja az omega-3 tartalom egy részét. A pácolt, pár percig főzött, párolt vagy hideg salátának elkészített lazac különösen ajánlott.

A tenger gyümölcsei és rákféleségek – tápanyagokban kiegyensúlyozott koktél

Tengeri halak, kagylók, osztriga, garnélarák… Bár hazánkban még különlegességnek számítanak a belőlük készült ételek, tudnunk kell róluk, hogy bőséges tápanyag-tartalmuk mellett kevés kalóriát foglalnak magukban így fogyasztásukkal megőrizhetjük vonalainkat. De természetesen csak akkor, ha pld. salátának elkészítve nem keverjük a lazacot bő majonézes, vagy egyéb zsíros mártással. A tenger gyümölcsei gazdagok proteinekben (20%), szelénben és a stressz ellen ható B-vitaminokban, magnéziumban, vasban, D-vitaminban. A C-vitamin bevitel fokozására fogyasszuk őket friss citromlével.

Lencse – ütőkártya a fogyáshoz

Alacsony glikémiás indexe, magas kálium- és rosttartalma miatt stabilan tartja a testsúlyunkat. „Jó” növényi proteinekben is bővelkedik: ha keményítő tartalmú étellel (pld. rizs) társítjuk, még többet profitálhatunk belőle. Sok vasat és magnéziumot tartalmaz, mellyel hatékonyabban küzdhetünk a stressz és a fáradtság ellen. Az antioxidáns hatás fokozására elkészítéskor adhatunk hozzá curryt és curcumát.

Kivi – igazi C-vitamin bomba

Koncentráltan tartalmaz C-vitamint és más antioxidáns összetevőket. 1 adag (1-2 db.) kivi mintegy fedezi a napi C-vitamin szükségletet (80-100 mg), ami nagymértékben szükséges a bőr kollagén-termelődéséhez, így javítva a bőr állapotát. Bővelkedik E-vitaminban, továbbá vízben oldható és nem oldódó rostokban. Gazdag káliumban is, mely hat a vízvisszatartás ellen.

Galambbegy – ritka  vitaminsaláta

Bár sokan nem ismerik, a galambbegy azon ritka zöldségek közé tartozik, melyek tartalmaznak ómega-3 zsírsavakat is.  Gazdag antioxidánsokban, nevezetesen C-, E- vitaminban, jól hasznosuló vasban és béta-karotinban, mely élénkít, és hozzájárul a káros szabadgyökök, a sejtöregedés elleni küzdelemhez. Ne főzzük, hanem salátának készítsük el, pld. kevés curryvel és szójakrémmel ízesítve.

Brazíliai dió – ropogtatnivaló stressz ellen

Más néven paradió – energizáló hatású, rendkívül gazdag a feszültségoldó magnéziumban, szelénben, és a jóllakottság-érzést szabályozó proteinekben, telítetlen zsírsavakban. A többi olajos magvakhoz képest kevésbé ismert, de annál ajánlottabb a fogyasztása. Kellemes ízű – kókusz-mandula aromájú vegyesen.

Pulykahús – energiát ad, feszültséget old

A szárnyashúsok közül fogyasszunk gyakrabban pulykahúst! Proteinekben gazdag, zsírszegény (természetesen, ha a bőrét levesszük), vasban és tirozinban is gazdag. Ez utóbbi aminosav ismert stresszoldó hatású, és részt vesz a szervezet dopamin termelődésében, mely a „boldogsághormonok” egyike. Számos országban a karácsonyi asztal elmaradhatatlan kelléke – de mi jobban tesszük, ha nem csak ünnepkor fogyasztjuk.

Galenus