Babavárás és hízás – hány plusz kiló a “normális”?

472

A várandósság természetes velejárója a hízás – de nem mindegy, hogyan, milyen mértékben szedjük fel a plusz kilókat. Ennek a súlygyarapodásnak fokozatosan és ésszerűen kell végbemennie. Ne együnk „kettő helyett”, hanem a kiegyensúlyozott étrendre törekedjünk, mellette mozogjunk, amennyit bírunk. Íme néhány jó tanács a várandósság alatti elhízás megelőzésére – hogy csak a „jó kilók” rakódjanak ránk.

„Hány kilót fogok hízni?” A legtöbb kismamát nem hagyja nyugodni ez a gondolat. És nem ok nélkül: a túl sok plusz kiló növekvő fáradtságot és egyéb bajokat is jelent a várandósság alatt. A hát, a láb, az ízületek nagyon is megérzik a gyors, és a kelleténél nagyobb mértékű hízást. És ami még rosszabb, a nagyon nagy súlygyarapodás fokozza a várandóssági diabétesz, vagy a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát a kismamánál. Viszont ez nem az az időszak, amikor diétázásba kellene kezdeni, nehogy valamilyen hiánybetegség alakuljon ki. Az ideális súlytöbblet a várandósság alatt 9-12 kg között mozog. De persze ne „tapadjunk rá” a mérlegre! Mindig az járjon a fejünkben, hogy bizonyos számú kilók szükségesek a baba kellő fejlődése szempontjából. Mi a titka a „jó kilók” felszedésének ebben az időszakban? Tudni kell hallgatni táplálkozási vágyainkra, kisebb étkezések formájában, és élvezni az evést anélkül, hogy kettő helyett ennénk!

Az előnyben részesítendő táplálékok

A tej, tejtermékek, gyümölcs-zöldség minden étkezésnél kívánatos, Lényeges, hogy tartsuk be a változatos és kiegyensúlyozott étrend követelményeit. Négy további elem alapvető fontosságú: a vas (pld. a vörös hús, lencse, bab, spenót, máj bővelkedik benne), D-vitamin (pld. a hal – szardínia, marha máj, tojássárgája, vaj, tejszín, csukamájolaj tartalmazza) ómega-3 zsírsavak (pld. a zsíros halak: makréla, lazac, hering, tonhal, szója, növényi olajok, diófélék, lenmag tart.) és folsav (máj, a leveles zöldségek, főleg a paraj, gyümölcsök, zsázsa tart.). Az alapszabály pedig az, hogy „mindent enni” mértékletesen, anélkül, hogy megvonnánk magunktól, amire vágyunk. Mert a frusztráció gyakran túlzott ételfogyasztáshoz vezet.

Tanácsok farkaséhség ellen

Az étkezések elosztása (naponta 4-5 alkalomra) azt a kedvező lehetőséget nyújtja, hogy többször, kisebb mennyiséget fogyasszunk. Ezzel jobban elkerülhető az állandó éhségérzet, valamint az émelygés/hányinger is. Egy javaslat: tanácsos pld. az ebéd utáni desszertet uzsonnára tartogatni. Viszont egész napon át bőven kell inni, lehetőleg magnéziumban gazdag ásványvizet, ami egyéb előnyei mellett korlátozza az izomfájdalmakat, és telítettségérzést is okoz.

Amit mellőzni kell:

  • az édesítőszereket, rágcsálnivalókat, diétás táplálékot,
  • korlátozni kell a zsiradékok mennyiségét és a cukorbevitelt is
  • nem kívánatos élelmiszerek ilyenkor pld. a felvágottak, a füstölt hús vagy halikra,  a nyers tejből készült sajtok.  Ezek az élelmiszerek nemcsak hizlalnak, hanem egy fertőzés, a liszteriózis (liszteria baktérium okozta megbetegedés) hordozói is lehetnek. Ez a főként szennyezett élelmiszerek útján terjedő fertőzés a kismamára és az embrióra nézve is rendkívül súlyos szövődményekkel járhat.

Figyeljünk a vérkeringésünkre, hogy ne legyen nehézláb érzésünk

  • Hordjunk lapos sarkú cipőt, és amint hazaérünk, váltsunk otthoni lábbelire.
  • Gyalogoljunk legalább félórát naponta, és kerüljük a mozgás nélküli egy helyben állást.
  • Fürdéskor hűvös vízzel zuhanyozzuk le a lábainkat.
  • Hordjunk visszérszorító (kompressziós) harisnyát a várandósság vége felé.
  • A várandós-torna mellett az aqua torna is nagyon ajánlott.

Galenus