Hurrá, jön a nyár! – A herpesz és az alvászavarok is…

286

Nyár, nyaralás, szünidő, napsütés, jókedv, vidámság. Mindenkinek legyen része ezekben! De mint mindennek, a nyárnak is vannak árnyoldalai. Ha ismerjük ezeket, könnyebben felkészülhetünk rájuk.

Imádja a napfényt? Sajnos, a herpesze is…

Számos tényező van, ami előhívhatja a herpeszes hólyagocskákat, ha valaki hajlamos az ajakherpeszre. A menstruációs ciklussal járó hormonális változások, a stressz, a fogászati beavatkozások éppúgy vezethetnek szemmel látható ajakpanaszokhoz, mint az erős napsütés.

Bár logikusnak tűnik a fényvédelem alkalmazása az ajkakon is, vizsgálatok alapján ilyen módon sem előzhető meg garantáltan a herpesz!

Ha már fellépnek a tipikus herpeszes panaszok, lényeges minél hamarabb elkezdeni a kezelést!

Vény nélküli hatóanyagok

Külsőleg: aciklovir, dokozanol, karbenoxolon, penciklovir, tromantadin

Alvászavarok, jet-lag

Nappal aludna, éjjel pedig nem jön álom a szemére?

A nyári, átmeneti alvászavarokra a nyaraláskor, az új környezet, a felborult napi ritmus okozta problémákra, a kevésbé súlyos, tartósan fennálló, illetve időskorban jelentkező nyugtalanság kezelésére jó megoldást jelentenek a gyógynövények!

Macskagyökér, komló, citromfű, levendula, golgotavirág. Ezek azok a növények, amelyek önmagukban is, vagy együttesen, különböző kombinációkban hatásosak, és alkalmasak lehetnek az alvászavar enyhítésére. A távolabbi vidékekre való utazáskor az időzónák átlépése alvászavarokat okoz. Az emberek jelentős része, ha öt-hat időzónát átugró utazáson van túl, alvászavarokat, koncentrációs problémákat, nappali álmosságot, kimerültséget tapasztal.

Alkalmazásuk biztonságosnak tekinthető, hozzászokás és függőség kialakulására – ellentétben a szintetikus nyugtatókkal – nem kell számítani. Ajánlott mennyiségben történő használatuk során mellékhatások jelentkezése nem várható.

Tanácsok, hogy könnyebben menjen az új időzónához való alkalmazkodás

  • Attól függően, hogy keletre vagy nyugatra lesz az utazás, már az utazást megelőző néhány napban javasolt esténként a szokásosnál legalább egy órával előbb vagy később lefeküdni.
  • Érdemes az új időzónának megfelelően, fokozatosan eltolni az étkezések idejét is.
  • A repülőgépen lehetőleg csak akkor aludjon, amikor a célország órájának megfelelően éjszaka van.
  • A megérkezést követően ne töltse az ágyban a nappalokat! Menjen ki a szabadba, igyekezzen minél több időt a természetes fényben tölteni, mert az is segíthet a biológiai órát az új időzónához igazítani.

 

Dr. Budai Marianna PhD
Dr. Budai Lívia PhD
szakgyógyszerészek