Megoldások puffadás ellen: gyógyszereken innen és túl

0
470
Fotó: gettyimages.com

Leggyakrabban a puffadás csak átmeneti panasz, ami alkalmanként jelentkezik. Elsősorban akkor léphet fel, ha puffasztó ételeket fogyaszt valaki. Káposzták és babok fogyasztása után nem meglepő, ha gázokkal teli a has. A mozgásszegény életmód sem kedvez az emésztésnek, és az elősegíti a székrekedés és a kínzó puffadás kialakulását. Rossz szokások (pl. kapkodva evés, rágógumizás) is okozhatnak „gázos” tüneteket. Bizonyos gyógyszerek, pl. az antibiotikumok szedése is megzavarhatja a bélflóra egyensúlyát és kiválthat puffadást. Sok nő számára pedig ismert lehet a menstruációs ciklussal összefüggésben, időszakosan jelentkező „felfúvódás”.

10 tanács puffadás ellen

1. Legyen fizikailag aktív, mozogjon, sportoljon! A fizikai aktivitás, akár egy séta vagy kertészkedés formájában is, fokozza a bélmozgást, ami elősegíti a megrekedt béltartalom és a szelek távozását. Próbálkozhat jógával is. Bizonyos jógapózok hozzásegíthetnek ahhoz, hogy a puffadás enyhüljön. A legtöbbet ajánlott póz ebből a célból a boldog baba póz.

2. Masszírozza meg a hasát! A bélmozgásokat serkentő masszázs javíthatja a bélműködést. Az alhas jobb alsó területéről körkörös irányba haladó mozdulatok (jobb oldalon fel, majd vízszintesen át a bal oldalra, majd le a bal oldalon, az alhas irányába) enyhíthetik a hasi kellemetlenséget.

3. Ha gyógynövényekkel szeretné a panaszát mérsékelni, a borsmenta jó választás lehet. Fordulhat illóolajokhoz is. Az édeskömény illóolaja vagy a kapormagolaj régóta ismert szerek, amelyek hatásosak lehetnek a puffadás csökkentésében.

4. Vegyen egy meleg fürdőt és relaxáljon! A meleg és az ellazulás segíthet a gázoktól való megszabadulásban.

5. Étkezzen rendszeresen! Kerülje a habzsolást, a gyorséttermi ételeket és a szívószállal ivást! Inkább többször egyen keveset, mint egyszerre túlságosan sokat! Ügyeljen a rostfogyasztásra! Érdemes lépésről lépésre megemelni a napi rostbevitelt azáltal, hogy fokozatosan több zöldséget, gyümölcsöt, teljes kiőrlésű pékárut szerepeltet az étlapján. Ha a rostbevitel növelése pusztán a táplálkozással nem sikerül, akár rostkészítményeket is fogyaszthat. A diéták közül az alacsony FODMAP-diétát próbálhatja ki, mert az pozitív hatású lehet puffadásos tünetekkel rendelkezőknél is.

6. Érdemes csökkenteni a sófogyasztást. Az elfogyasztott só ugyanis vizet köt meg, ami tovább ronthat a puffadás okozta „kövérségen”.

7. A szénsavas üdítőket pezsgető szén-dioxid puffadást okozó hatását nem kell magyarázni. Aki puffadásra hajlamos, annak javasolt mellőzni a szénsavas italokat. Szénsavas üdítők helyett tiszta csapvizet igyon!

8. Ne rágózzon! A rágózás a direkt levegőnyelés, ill. a rágógumikban található cukoralkoholok révén is okozhat puffadást.

9. Fogyasszon probiotikumokat! A jótékony bélbaktériumok segítenek normális mederben tartani az emésztési folyamatot, és hozzájárulhatnak a puffadás kivédéséhez. Élőflórás termékek (joghurt, kefir, savanyú káposzta) étlapon szerepeltetése éppen úgy hasznos lehet, mint a különféle jótékony baktériumtörzseket tartalmazó patikaszerek fogyasztása.

10. Vény nélkül kapható gyógyszerekkel is próbálkozhat. A puffadás kezelésére elsősorban szimetikont tartalmazó gyógyszerek javasolhatók. A szimetikon mint hatóanyag már csecsemőkortól kezdve alkalmazható, és akár terhesség alatt is szedhető. Sok esetben a puffadás görcsös hasi fájdalommal társul. Ebben az esetben a simaizmok görcseit oldó gyógyszerek is kipróbálhatók.

Dr. Budai Marianna PhD
szakgyógyszerész

A cikk a Patika Magazinban jelent meg, keresse minden hónapban a gyógyszertárakban!