Fotó: 123rf.com

A boldogság ott rejtőzik mindannyiunkban, csak rá kell találnunk… Íme 3 gyakorlat, mely a szofrológia eszköztárából merít, és a tudatos légzés, a pozitív vizualizáció, a meditáció segítségével ösztönöz a boldogság belső lelkiállapotának elérésére.  Egyúttal segít a koncentrációs képesség fejlesztésében, a fizikai és mentális aktivitás útján a sötét gondolatok elűzésében, a felgyülemlett feszültség oldásában.

1. Meditációs légzőgyakorlat – előtérben a „légzés tudatossága”

Tudatosítani magunkban a légzésünket, anélkül, hogy módosítanánk rajta, segít elterelni gyötrő gondolatainkat. Beleértve mindazt, amin folyton tépelődünk, rágódunk, és ezzel őröljük idegeinket. A gyakorlat célja a lelki nyugalom és belső boldogság megtalálása. 

Fotó: 123rf.com

– Kényelmes, ülő helyzetben, csukott szemmel lélegezzünk orron át, figyelmünket a légzésre összpontosítva.
– Érezzük a levegőt, melyet beszívunk és kiengedünk az orrlyukakon keresztül, észleljük a hőmérsékletbeli különbségét is.
– Hagyjuk testünket a megszokott ritmusban lélegezni, engedjük el magunkat.
– Tudatosítsunk magunkban minden egyes légzést, egyiket a másik után. Most a jelen történése legyen a legfontosabb a számunkra, gondolatainkat, ezekre a pillanatokra irányítsuk.
– A tudatos légzés és a gondolataink közötti összhangon keresztül a nyugalom és éberség-meditáció állapotába kerülünk, túljutunk tépelődéseinken, nem azonosulva velük. Ily módon rátalálunk a belső derű forrására. 

 2. Belső mosoly – vizualizációs gyakorlat

A mosoly nagymértékben és pozitívan hat elménkre, mentális boldogságot adhat. Fokozza a hangulatjavító hormon, az endorfin termelődését a szervezetben.

A fotó illusztráció: pixabay.com

– Képzeljük el, hogy nemcsak a szánkkal, hanem egész testünkkel tudunk nevetni.
– Fekvő vagy ülő helyzetben csukjuk be a szemünket, és minden kilégzéskor ürítsük ki magunkból a feszültséget.
– Ezután idézzünk fel egy örömteli emléket, vagy egy általunk rendkívüli módon kedvelt személyt.
– Tudatosan kövessük belső tekintetünkkel arcizmunk minden mozgását: érezzük, hogy az emlékezés mosolyt rajzol az arcra.
Hagyjuk továbbhaladni ezt a mosolyt lefelé a torkunk, vállunk irányába, egészen a gyomrunkig. A mosolyon keresztül az örömteli belső lét egész testünkön átsugároz.
– Figyeljünk a mosoly által kiváltott érzésekre (nyugalom, derű, boldogság…), ami sugározzon át a környezetünkben lévőkre, családtagjainkra, barátainkra is.

3. A derű tava – vizualizációs gyakorlat

Ez a gyakorlat hasznos lehet mindnyájunknak, ha alapvetően negatívan látjuk az élet dolgait, és sokat tépelődünk magukban. Emiatt szeretnénk megszabadulni visszatérő, sötét gondolatainktól, és eljutni a belső boldogság pillanataihoz.

Fotó: pixabay.com

Lélegezzünk lassan, mélyeket. Képzeljük magunk elé egy meditálásra késztető képet, pl. egy zöldellő táj közepén egy gyönyörű tavat, melyen csónakázunk…
Hagyjuk, hogy suhanjunk a vízen ebben az elragadó környezetben, a kék ég alatt, a napsugarakat visszaverő, csillogó tó felszínén… Érezzük, hogy könnyű szellő fodrozza lágyan a vizet – mindez pozitív hangulatot árasztva.
– A „levegő tiszta”, lélegezzünk nyugodt tempóban, megtöltve a tüdőnket oxigénnel
Merüljünk el a táj adta szépség és nyugalom érzésében.
– E kép hatására elménk megnyugszik, lelki békénk visszatér. Figyeljünk rá, hogy ezt a boldogságot adó képet semmi nem teheti zavarossá.
– Ez a derűs nyugalmat árasztó, elképzelt tó a lelki gyógyulás egyik ideális helyéül szolgálhat. Amennyiben felidézése közben valóban jó mélyeket lélegzünk, és ellazulunk, az hozzájárulhat a ragyogó kép hatására ránk törő megújulási vágy és belső boldogság közeledtének pozitív érzéséhez is.

Forrás: Galenus