Természetes téli immunvédelem

A kórokozók elűzésének egyik fontos eszköze a szervezet dinamizálása és immunvédelme. A fertőzésekkel, káros hatásokkal szembeni immunitást azoknak a táplálékoknak a fogyasztása is elősegítheti, amelyek fokozzák a fehérvérsejtek és az antitestek képződését a szervezetben. Kiemeltük a téli menü dinamizáló „szuperélelmiszereit”.

Brokkoli

Az immunitás karbantartója
A káposztafélék családjába tartozó brokkoli többek között nagy menynyiségben tartalmaz egy glükozinolát nevű anyagot, amely az emésztés közben átalakul. Ez a vegyület rák meg – előző hatásáról is ismert: gátolja a daganatos sejtek szaporodását. A brokkoli emellett C-vitaminban az egyik leggazdagabb zöldség.

Hogyan profitáljunk belőle a legjobban?
• Minél frissebb brokkolit vásároljunk, amely élénk zöld színű, kemény tapintású, rózsái szárazak, ropogósak, egységes zöld színűek, sárga foltoktól mentesek. Mielőbb fogyasszuk el, lehetőleg nyersen, pl. salátában, hogy maximálisan megmaradjanak a tápanyagai.
• Ha egy ételfajtához szükséges főzni, csak rövid ideig főzzük vagy pároljuk (amíg ropogós marad), hogy ne pusztítsuk el a glükozinolát átalakulását lehető tevő enzimet.

Ajánlott mennyiség
Hetente legalább egyszer fogyasszunk belőle. Váltogatni lehet más keresztesvirágúakkal, káposztával, kelbimbóval…

Gránátalmalé

Antioxidánsokban gazdag
A gránátalma nagy mennyiségben tartalmaz antioxidánsokat, így leginkább
polifenolokat: ellagicsavat, tannint, kvercetineket és antociánokat.

A gránátalmalé koncentráltan tartalmazza ezeket az antioxidáns hatóanyagokat,
amelyek gátolják a vírusos fertőzések kialakulását (antimikrobiális hatás). Emellett rákmegelőző és gyulladáscsökkentő hatásúak.

Hogyan profitáljunk belőle a legjobban?
• Fogyasszunk rendszeresen 100%-os gránátalmalét hozzáadott cukor nélkül. Ha a savasságát csökkenteni kívánjuk, kevés vízzel keverjük.

Fotók: pixabay.com

Ajánlott mennyiség
1 pohárral minden reggel.

Kivi

Szuper C-vitAmin-forrás
Egyetlen kivi fedezi napi C-vitamin szükségletünket! Ez az értékes vitamin élénkíti
és erősíti az immunvédelmet, elősegíti a vas felszívódását, ami a fáradtság
ellen hat. Azonfelül gyorsítja a hegesedést, és védi a sejteket a szabad gyökök
káros hatásától.

Hogyan profitáljunk belőle a legjobban?
• Nyersen fogyasztva, mert a C-vitamin hőre érzékeny. Ezért készítsünk belőle pl. salátát, gyümölcsturmixot, vagy egyszerűen vágjuk ketté, és kiskanállal fogyasszuk el a belsejét.

Ajánlott mennyiség
1-2 kivi többször hetente. Váltogathatjuk más, vitamindús gyümölcsökkel (narancs, mangó, grépfrút stb.).

FORRÁS: GALENUS

A cikk a Patika Magazin januári számában jelent meg! Keresse minden hónapban a gyógyszertárakban!