Tévhitek a testedzésről

1413

Rengeteg téves információ él a köztudatban a különböző edzésekről és a fogyás folyamatáról. Ezek a tévhitek akadályozzák az embert a nagyobb teljesítmény elérésében, valamint a vágyott testforma kialakításában. Szeretném, ha mindenki megtudná az igazságot arról, hogyan érhetjük el fittségi céljainkat. Ehhez el kell oszlatni e téves állításokat, hogy tudatosabban végezzük edzéseinket.

Lássuk, mik is ezek a szájról-szájra terjedő félinformációk:

  • ,, Ha hasra gyúrok, eltűnik az úszógumim.”

Legtöbbször ezzel találkozom munkám során. Ha csak a combunk, a fenekünk vagy a hasunk nagyobb, mint szeretnénk, akkor sem csak azt a testtájat kell erősítenünk. Helyi fogyás ugyanis nem létezik. Az egész testre kiterjedő kardió és súlyzós edzéssel érhető el, hogy meginduljon a fogyás. A zsír pedig nem csak onnan fog távozni, ahol bennünket a legjobban zavar, hanem mindenhonnan ahol felesleg van belőle.

  • ,, Ha elkezdek edzeni, a zsír izommá fog válni.”

A zsírból nem lesz izom és az izomból sem lesz zsír. Ugyanis teljesen más a felépítésük: a zsírsejt trigliceridből áll, az izmok viszont fehérjéből épülnek fel. Ha erősítő gyakorlatokat végzünk, izmaink elfáradnak és újraépítésükhöz energiára van szükség. Ezt az energiát vehetik az elraktározott zsírból is. Így fejlődik az izom és csökken a zsírtömeg. Ha viszont abbahagyjuk az edzést elveszítjük a megszerzett izomtömeget és ezáltal a szervezet több zsírt fog elraktározni.

  • ,, Ha egy nő súlyzós edzést végez, akkor férfiasan izmos lesz.”

Hatalmas izmokat építeni még a férfiaknak sem egyszerű dolog, nemhogy a nőknek, akiket nem támogatja belülről a tesztoszteron hormon, ami a leginkább felelős az izomtömeg növekedéséért. Tehát a kardió gépek váltogatása mellett nő létünkre  is nyugodtan vegyük kézbe a súlyzókat – hiszen így lesz igazán szép, szálkás, arányos és karcsú testünk.

 

  • ,,Heti egy óra tréning elegendő a formába lendüléshez”

Sajnos, ha csak heti egy alkalommal vesszük elő a sportcuccainkat, az nem sok eredménnyel kecsegtet. Egy közepes intenzitású edzést követően izmainknak pihenésre, regenerálódásra van szüksége, ami körülbelül 1-2 napot vesz igénybe. Ezért nem szükséges minden nap mozognunk, hacsak nem vágyunk extra fitt végeredményre. Azonban ha csak egy héttel később jön a következő edzésinger, akkor az izmok és az állóképesség nem tud fejlődni, csak stagnál.

 

  • ,,Az izomlázra rá kell dolgozni.”

A túlerőltetett izomrostokban mikroszkopikus méretű szakadások keletkeznek. Ezekben a parányi résekben felhalmozódhat a testvíz, ami gyulladást és fájdalmat okoz. Ezt nevezzük izomláznak. Ha rádolgozunk, az további mikro-sérüléseket okoz, így érdemes inkább pihenéssel tölteni egy napot. A fájdalom csökkentésében segíthet a masszázs, a váltott hideg-meleg vizes zuhany és a szaunázás is.

 

 

  • ,,Gerincproblémákkal küzdőknek kizárólag az úszás javasolt.”

A gerincbetegeknek általában az úszást szokták javasolni mint mozgásformát, hiszen a vizes közeg tehermentesíti a gerincoszlopot. Az úszáson kívül azonban még sok más sport is választható. A cél ilyenkor a törzsi, deréktáji izomzat fejlesztése, hogy ezáltal biztosítékot találjunk a gerinc tartására, levéve a súlyt a porckorongokról. Legjobb eredményt gyógytornával érhetünk el, de a jóga, a pilates, a vízi aerobik és a gerinctréning is jó alternatívát kínálhat. Ha speciális problémánkkal csak profikra merjük bízni magunkat, akkor az orvosi látogatás után forduljuk gyógytornász vagy preventív gerincedző diplomával rendelkező személyi edzőhöz.

 

  • ,,Az izomfejlesztés hátráltatja a súlyvesztést.”

Sokan panaszkodnak arra, hogy az erősítéstől még nehezebbnek érzik magukat, ahelyett hogy fogynának. Az izom háromszor olyan nehéz, mint a zsír. Így fordulhat elő, hogy egy ugyanolyan magas sportos, vékony lány többet nyom a mérlegen, mint egy mozgást kerülő, duci lány. Ezért fontos, hogy ne csak a mérlegen ellenőrizzük a súlyunkat, hanem inkább centivel mérjük a körméreteinket. A testzsír százalék is hasonlóan reális képet mutat. Alakulásából egyértelműen láthatjuk a valós fejlődést.

 

  • ,, A biciklizéstől vastagabb lesz a combom.”

Itt ugyanarról van szó, mint a súlyzós edzésnél. A nők szervezetében nincs annyi tesztoszteron, mint a férfiakéban, ezáltal képtelenség nagy izmokat növeszteni szteroidok nélkül. A kerékpározás szépen formálja, de nem vastagítja a combokat. Remek zsírégető, állóképesség fejlesztő kardió munka, amivel aránylag gyorsan leadhatunk egy-két kilót. Úgyhogy ha ezért nem mert eddig bemenni egy spinning órára, ettől igazán nem kell félnie.

Polló Zsófia, a Body Commando Fitness személyi edzője

 

 

Elérhetőségek:

tel.: 0670/226-2218
email: pollozsofia@gmail.com
honlap cím: https://sites.google.com/site/telkiedzes/home
youtube csatorna: http://www.youtube.com/user/BodyCommando?feature=mhee
FB oldal: http://www.facebook.com/pages/Body-Commando-Fitness/173882692706397