Csúnya, de finom – a C-vitamin-bomba kivi (1.rész)

896

A „friss szupergyümölcsök” kategória várományosa, és a táplálkozási szakemberek egyik kedvence a kivi. Legyen hát a miénk is, és tudjunk meg többet róla! Fogyasszuk frissen (magában, vagy húsok, desszertek, gyümölcssaláták kiegészítőjeként), illetve facsart gyümölcslé formájában, hogy megőrizzük minden jó tulajdonságát.

Kevés olyan gyümölcsöt ismerünk, melyben annyi tápanyag koncentrálódna, mint a kiviben… 21 elterjedt gyümölcsfajta közül válogattak nemrégiben a francia szakemberek, amikor a kivit tették az első helyre a „rangsorban”, többek közt kiemelkedően magas C-vitamin tartalma miatt. 100 grammja 80 mg-ot tartalmaz belőle, ami bőven megfelel napi C-vitamin szükségletünknek. Összehasonlításképpen elmondható, hogy egyetlen kivi annyi C-vitamint rejt magában, mint pld. három narancs!  A C-vitamin nemcsak az immunrendszer megfelelő működéséhez (így a meghűléses betegségek ellenszereként is) nélkülözhetetlen – különösen télvíz idején -, hanem pld. a szép bőrtónus megtartásához is rendkívül fontos, mert növeli annak kollagénszintjét. Emellett a kivi antioxidáns hatása felveszi a harcot a káros szabadgyökökkel szemben. Segít jobban asszimilálni a vasat, így a fáradtság ellen is hat. Bővelkedik még E- és K-vitaminban, káliumban, magnéziumban, foszforban… A táplálkozási szakértők úgy tartják, hogy ha saját „bevallásunk” szerint nem elég zöldséget-gyümölcsöt fogyasztunk, de naponta egy-két kivit beiktatunk a menübe, már megalapozhatjuk egészséges, kiegyensúlyozott táplálkozásunkat.

A kivi az emésztés bajnoka

A kiviben található, aktinidin nevű enzim (fehérjebontó enzimnek is hívják) segít megemészteni az állati eredetű proteineket, így, ha a kivit társítjuk a menühöz, könnyebben megbirkózik a gyomor a hússal, hallal, tejjel, tojással stb. Olyan mértékben, hogy mivel a szervezetünk gyorsabban tudja felhasználni az ilyen proteineket, nincs diszkomfort érzet egy nehezebb étkezés után. Elég akár egy db. kivi ahhoz, hogy  mikor befejeztük az egyik (kiadós) főétkezést, ne érezzük az étellel túlságosan elteltnek magunkat. Ezenkívül a kivi bővelkedik rostokban, melyek élénkítik a béltranzitot, tisztítják a bélrendszert, nyugtató hatást gyakorolnak pld. IBS – irritábilis bélszindrómára – esetén is. A kivi javítja az anyagcserét, vérnyomás- és koleszterincsökkentő hatású, glikémiás indexe (a glükóz vércukorszintre gyakorolt hatása) alacsony. Gazdag még prebiotikus szénhidrátokban, melyek a hasznos bélbaktériumokat támogatják.

Szövetséges a diabétesz és a magas vérnyomás elleni harcban

A kivi 52-es glikémiás indexe folytán a legjobb desszertek közé tartozik cukorbetegek és fogyni vágyók számára is.  Alacsony kalóriatartalma segít kontrollálni az étvágyat, és megőrizni vonalainkat. Káliumtartalma ellensúlyozza a nátrium kedvezőtlen hatásait, szabályozza az artériás vérnyomást. Egyedi antioxidáns kombinációja (fenolsav, flavonolok, flavonok) folytán csökkenhet a szív- és érrendszeri betegségek, továbbá a rákbetegség kockázata, a bőröregedés mértéke.

 

Melyiket válassza? Fontos kérdés! Mert nem minden kivi egyforma!

Cikkünk 2. részét ITT olvashatja el.

Galenus