Év végi hajrá – Melyek a legstresszesebb munkakörök? (2.rész)

0
1067

10 munkavállalóból 4 úgy érzi, nagyon nehéz tolerálnia a munkahelyén kialakult stresszt. Ennek gyakori hibázás és betegség a következménye – mindezek pedig komoly veszteséggel járnak a munkaadók számára is. A felmérések szerint minden, az egészség megőrzésébe befektetett 1 euró akár 3 – 5 eurós megtérülést eredményez a vállalatok számára. Ezért is érdemes a munkahelyi stressz csökkentéséért erőfeszítéseket tenni!

A legstresszesebb munkakörökről cikkünk 1.részében olvashat!

A stressz kezelése a munkahelyen kötelesség és jól felfogott érdek is

„A munkahelyi stressz jellemző módon a nagyobb, 250 főnél több alkalmazottat foglalkoztató vállalatoknál érzékelhető leginkább, de a mikro- és kisvállalatok esetében is gyakori probléma” – mondta Dr. Bakos József, a Nemzeti Munkaügyi Hivatal Munkavédelmi és Munkaügyi Igazgatóság főigazgató-helyettese. „A munkavállalók biztonsága és a stressz megfelelő kezelése nemcsak a munkáltató törvényi kötelessége, de egyben alapvető érdeke is, különösen a munka világában legforgalmasabb időszaknak számító decemberi időszakban” – tette a szakember.

A munkahelyi stressz kezelése megtérülő befektetés

Magyarországon több mint 4 millió munkavállaló van. Az Európai Munkavédelmi Ügynökség által megkérdezett dolgozók 51%-a rendszeresen és gyakran találkozik stresszel a munkahelyén, miközben 10-ből 4 munkavállaló úgy véli, hogy ezt a problémát és a vele járó pszichoszociális kockázatokat nem megfelelően kezeli munkaadója.

Éppen ezért a munkáltatóknak kiemelt figyelmet kellene fordítaniuk a munkahelyi stressz enyhítésére, már csak gazdasági megfontolásokból is. Az EU-OSHA honlapján elérhető adatok szerint, minden, az egészség megőrzésébe befektetett 1 euró akár 3 – 5 eurós megtérülést eredményez, csak a hiányzásokhoz kapcsolódó költségek csökkenése miatt. Ennek az eredménynek az eléréséhez azonban magas szakmai színvonalon kidolgozott és megfelelő módon bevezetett egészségfejlesztő programokra van szükség a munkahelyeken.

Egyszerű stresszkezelési tippek

Munkaadóknak:

  • a stresszt okozó fizikai körülmények (például zaj, túl meleg vagy túl hideg, esetleg túlzsúfolt helyiségek, levegőtlenség) csökkentése vagy megszüntetése;
  • gyakori, rövid pihenők bevezetése;
  • relaxációs helyiség kialakítása;
  • sportolási lehetőség biztosítása;
  • hatékonyabb munkaszervezés;
  • rugalmasabb munkabeosztás;
  • a feladatkörök és a felelősség arányosabb felosztása.

Munkavállalóknak:

  • a feladatok és a felelősség megosztása a munkahelyen és a családban is;
  • a napi teendők áttekintése és rangsorolása;
  • fontossági sorrend felállítása (a nap elején végezzük el a legsürgősebb feladatokat);
  • hatékonyabb időbeosztás kialakítása;
  • gyakori, rövid szünetek beiktatása;
  • rövid séták a friss levegőn.
  • Ne akarjunk mindent egy nap alatt megoldani, és szánjunk időt kikapcsolódásra is!

Figyelemfelhívással a stressz ellen

A negatív tendenciák ellensúlyozása érdekében az Ügynökség kétéves kampányt indított „Egészséges Munkahelyek – Kezeljük a stresszt!”címmel, amely az EU 28 tagállamában, így Magyarországon is a vállalatoknak kíván módszertani segítséget nyújtani a megfelelő stresszkezelési gyakorlatok kialakításában.

Az Európai Munkavédelmi Ügynökség (EU-OSHA) a kampány részeként egy elektronikus útmutatót dolgozott ki annak érdekében, hogy segítse a munkaadókat a munkahelyi stressz felismerésében és kezelésében. Az E-útmutató a stressz és a pszichoszociális kockázatok kezeléséhez angol nyelven már érhető el, az alábbi linken: http://eguides.osha.europa.eu/stress/GB-EN/

Premier Kommunikációs Iroda