Gyógyszerallergia – Ezeket érdemes tudnunk róla!

558

Előfordulhat, hogy érzékeny egyéneknél allergiás tüneteket, túlérzékenységi reakciót vált ki valamelyik gyógyszer.

Gyors immunválasz

A gyógyszerallergia során immunrendszerünk lép működésbe, és a szervezet különböző sejtjeit mozgósítva gyógyszerspecifikus antitestek, egyéb kémiai anyagok révén okozza a jellegzetes tüneteket. Az immunválasz általában két lépcsőben alakul ki: a gyógyszerrel való első találkozáskor történik az érzékenyítés (szenzitizáció), majd a második alkalommal jelennek meg a tünetek, amelyek csak a gyógyszerszedés abbahagyásával szüntethetők meg. A gyógyszer ismételt alkalmazásakor pedig egyre súlyosabb formában jelentkeznek, akkor is, ha a legkisebb mennyiséggel találkozik a szerre allergiás beteg. A gyógyszerek helyi alkalmazása is kiválthatja az allergiás reakciót.

Enyhe és súlyos tüneteket is okozhat

  • A gyógyszerallergia leggyakrabban bőrtüneteket okoz, de több szervre kiterjedő is lehet. Az enyhétől a nagyon súlyosig igen változatosak a tünetek, amelyek kialakulhatnak azonnal, vagy csak néhány hét múlva jelentkeznek.
  • A gyógyszer bevétele után akár perceken belül kialakuló, leggyakoribb tünet a csalánkiütés vagy a bőr mélyebb rétegeinek duzzanata, főleg az arcon, a nyelven, a szem környékén, a végtagokon, ami nyelési, légzési nehézséggel járhat.
  • Az azonnali reakciók közül életveszélyes állapotot jelent, ha a bőrtünetek mellett vérnyomásesés és/vagy zihálás, nehézlégzés is fellép.
  • A késői reakciók esetében is előfordulhatnak enyhe bőrkiütések és nagyon súlyos, fájdalmas bőrtünetek is, amelyeket esetenként láz, torokfájás, elesettségérzés kísér.

 

Szinte bármelyik gyógyszer kiválthatja

A gyógyszerallergia előfordulása ritka, de néhány gyógyszer esetében nagyobb az esélye. Jól ismert, hogy a penicillinek alkalmazásakor súlyos allergiás reakció is előfordulhat, de más antibiotikumok is okozhatnak ilyeneket. A mindennapokban gyakran használt, recept nélkül is kapható láz- és fájdalomcsillapítók ugyancsak kiválthatnak túlérzékenységi tüneteket.

Azonnal jelezni kell!

Ha gyógyszerallergia gyanúja merül fel, a gyógyszer szedésének abbahagyása javasolt. Ha a tünetek enyhék, az orvos vagy a gyógyszerész javasol mérséklésükre alkalmas gyógyszert. Súlyos allergiás reakció azonnali beavatkozást, sürgősségi ellátást tesz szükségessé. Kórházi ellátást igényel, ezért azonnal mentőt kell hívni!

Gyógyszerallergia esetén az orvos vagy a gyógyszerész várhatóan kérdéseket tesz fel, hogy összegyűjtse azokat az információkat, amelyek segítenek annak megállapításában, hogy a tünetek valamely gyógyszer szedésével állnak-e kapcsolatban. Fontos, hogy mikor léptek fel a tünetek, milyen betegségekre, mióta és milyen gyógyszereket szed a beteg (adag és gyakoriság is), történt-e változás/változtatás a gyógyszerszedésben. De kérdezhetnek a nemrég fogyasztott ételekről is, hisz azok is okozhatják a tüneteket. Javasolható, hogy a beteg is jegyezze fel ezeket az információkat és a tünetek leírását. Ezekről számoljon be az orvosnak és a gyógyszerésznek, elkerülve az allergiát okozó gyógyszer ismételt alkalmazását.

 

Prof. Dr. Szökő Éva, az MTA dokotora
egyetemi tanár, igazgatóhelyettes, tanulmányi felelős (Gyógyszerhatástan és toxikológia)