Időskori étvágycsökkenés

1709

Idősebb korban, számos élettani változás mellett, csökken az étvágy – ez normális jelenség. Hasznos azonban kiemelni a fontosabb okokat, és azok figyelembevételével megfogadni néhány jó tanácsot a kiegyensúlyozott táplálkozás megtartása érdekében.

Az idős emberek kevesebbet esznek, de aggodalomra ad okot, ha úgy gondoljuk, hogy emiatt nem vesznek elég tápanyagot magukhoz, netán az alultápláltság veszélye fenyegeti őket. Amennyiben nem lakunk együtt vele, látogassuk sűrűbben idős hozzátartozónkat, mert velünk biztosan nagyobb kedvvel eszik, visszatérhet a finom ízek iránti vágya. Emellett gondoljunk az étvágygerjesztő tálalásra, és természetesen a jó minőségű ételek, ill. alapanyagok biztosítására az idős személy számára, továbbá az étrend változatossá tételére – ezek mind-mind segítenek az étvágy visszatérésében.

Az édes ízzel együtt járhat a rost, kalcium, vitamin

A cukor, az édes íz vonzása az életkor előrehaladtával nőni szokott. Valójában az ízlelőbimbók száma csökken, és így az idősebb személyeknek, ha édességre vágynak, több cukorra van szükségük az ízérzékelés módosulása miatt. És minthogy a táplálék érzelmi telítettségű, gyakran előfordul, hogy a cukor íze emlékeztet a gyermekkorra, és így vigaszt nyújthat egy elkeseredett embernek. Felvetődik azonban a kérdés, hogy el kell-e fogadnunk, hogy idős hozzátartozóink, közeli ismerőseink emiatt mértéktelenül fogyasszanak nyalánkságokat, süteményt, csokoládét, egyéb édességeket? Erre nemmel felelhetünk, mert időskorban különösen fontos a kiegyensúlyozott táplálkozás a hiánybetegségek elkerülésére, és így – egyéb okok mellett – az édesség nem lehet túlsúlyban táplálkozási téren.

De összekapcsolható a kellemes a hasznossal – vélik a dietetikusok – például úgy, hogy az édes finomságokba belekeverünk kalciumban, vitaminokban gazdag, vagy rostdús élelmiszereket: tejterméket, gyümölcskompótot, mézet, barna lisztből készült kekszfélét, friss gyümölcsdarabkákat.

 

Proteinek nem csak a vörös húsban lehetnek

Időskorban gyakran csökken a vörös hús iránti vágy, de ez nem jelenthet komoly problémát a proteinbevitel szempontjából, hiszen fehérje található pl. a szárnyas húsban, halban, hüvelyesekben vagy a tojásban, tejtermékekben is. Ha mi készítünk ilyesmiből ételt az idős személynek, lehetőleg könnyen fogyasztható, pépesebb formát válasszunk, ha esetleg fog- vagy rágási gondok vetődnek fel. Gondoljunk még a zöldséges-húsos tésztafélékre (pl. lasagne) reszelt sajttal beszórva és rásütve, tojással gazdagítva (így a protein és kalcium kettős jótékony hatását érjük el). Hasznos előkészíteni az ételeket egy-egy megfelelő adagban, melyet bármikor elő lehet venni a hűtőből, ha nem jön meg a kedv, vagy nincs erő a főzéshez. Proteintartalmú ételeket egyébként idős személyeknek tanácsosabb ebédre fogyasztani, amikor is a fehérje jobban felszívódik a szervezetben. A vacsora inkább álljon zöldségből, sajtból, gyümölcsből.

Az új ízek, fűszerek szerepe

A napi étrendben a protein mellett fontos az elegendő mennyiségű vitamin, ásványi anyag, rost, és folyadék bejuttatása is a szervezetbe, az étkezések utáni friss, lédús zöldség-gyümölcs adagok formájában. Emellett ne csak a megszokott ételek szerepeljenek az idős ember étrendjében, mert az új ízek, fűszerek étvágyfokozók lehetnek. Az élet delelőjén jóval túl a nassolás is megengedett, mert szintén meghozhatja az étvágyat!

Többször kevesebbet

A rossz étvágyú, idős személynek gyakorlatilag mindenből lehet keveset enni, naponta inkább többször, mint ritkán egy nagyobb adagot – netán erőltetve – fogyasztani. Mindamellett a kellő tápanyagmennyiségre ügyelni kell, de ezzel a megosztásos módszerrel nem terhelik meg az emésztőrendszert az egyszerre elfogyasztott, kiadósabb fogások, ami az emésztés javulásához vezet.

Fogproblémák, ínygyulladás, nyáltermelődés csökkenése

Az étvágy összefügg a nyálképződéssel, amely időskorban csökken. Mi lehet a megoldás? Segítsük elő a nyálképződést mechanikusan! Ebből a célból ajánlhatunk cukormentes rágógumit, vagy akár egy édesgyökér rudacska rágcsálása is megoldás lehet. A gyakori folyadékbevitel szintén segíti a nyál termelődését (pl. a borsmenta vagy egyéb gyógytea napi többszöri fogyasztása különösen ajánlott), és véd az étvágy másik „ellensége”, az egyébként is veszélyes kiszáradás ellen. De bőven fogyaszthatnak az idősek gyümölcs- és zöldséglevet, sőt kalóriadús üdítőket is. Figyeljünk rá, hogy igyon elegendő folyadékot az idős ember akkor is, ha a szomjúságérzet nem jelentkezik. Ügyelni kell természetesen a fogak és az íny jó állapotára is a megfelelő rágás érdekében, ezért elengedhetetlen a rendszeres fogorvosi ellenőrzés. A jó rágással elkerülhető a felfúvódás, a gyomorfájdalom, ami miatt gyakran előfordul, hogy kevesebbet eszik az idős személy, és ily módon is fokozódhat az alultápláltság veszélye.

Galenus