Az önismeret nehezebb, mint mások megismerése – Pataki Zita írása

0
2181

Ebben a sorozatban a kommunikációról van szó, arról a kommunikációról, amit nem tanítottak meg nekünk, arról, amelyet nem tanultunk meg. A saját érzelmeink felismerése, tudatosítása volt az első lépcső, az első feltétel a „vesztes nélküli” konfliktus megoldásának. Ha felismerjük érzelmeinket, képesek vagyunk magunkra nézni. A helyes önismeret, a valós önkép is alapvető feltétele a kommunikációnak, erről szól a 2. receptem.

2. recept: Nézz magadra!


Pataki Zita 1. önismereti receptjét ITT olvashatja el!

A kommunikáció legalább két ember között megy végbe. Köztem és a másik között. Kettőnk közül azonban én vagyok az, aki minden kommunikációmban jelen van. Ezért jó azzal kezdeni a kommunikációs tanulmányokat, hogy ismerd meg önmagadat. Ez persze sosem lesz igazán teljes, hiszen 41 évesen sem tudom, hogyan reagálnék bizonyos szituációkban, hogyan viselkednék egyes helyzetekben.

Ki vagyok én? Ismerem magam?

Az eddigi (ön)ismereti tapasztalataim szerint csak feltételezem,

  • hogy zavarban lennék, ha …
  • és dühös lennék akkor, ha …
  • De nem tudom, mit tennék akkor, ha …

Viszont, ha az önképem helyes, az önértékelésem a helyén van, és mások önértékelését is tiszteletben tartom, kisebb a valószínűsége annak, hogy bárkivel parttalan vitákat folytassak, vagy heves, játszmákkal teli szituációkba kerüljek. De fordítva is igaz: ha az önkép és a valóság között túl nagy a különbség, azt biztos, hogy megszenvedi a kommunikáció.

Önértékelés – Vajon mit érünk?

Mindannyian jók szeretnénk lenni. Jól szeretnénk végezni a munkánkat, jó szülők szeretnénk lenni, vagy egyszerűen csak jó emberek. Hadd pihenjek egy jót! De jót ettem! Milyen jól neveled! – szoktuk mondani, és lehetne folytatni a sort.

Két kérdés azonnal felmerül

  • Egyrészt honnan tudom, hogy jó szülő (dolgozó, szerető, ember…) vagyok-e?
  • Másrészt: miért fontos, hogy jó legyek?

Ki vagyok én? Ismerem magam?

Az eddigi (ön)ismereti tapasztalataim szerint csak feltételezem,

  • hogy zavarban lennék, ha …
  • és dühös lennék akkor, ha …
  • De nem tudom, mit tennék akkor, ha …

Viszont, ha az önképem helyes, az önértékelésem a helyén van, és mások önértékelését is tiszteletben tartom, kisebb a valószínűsége annak, hogy bárkivel parttalan vitákat folytassak, vagy heves, játszmákkal teli szituációkba kerüljek. De fordítva is igaz: ha az önkép és a valóság között túl nagy a különbség, azt biztos, hogy megszenvedi a kommunikáció.

Önértékelés – Vajon mit érünk?

Mindannyian jók szeretnénk lenni. Jól szeretnénk végezni a munkánkat, jó szülők szeretnénk lenni, vagy egyszerűen csak jó emberek. Hadd pihenjek egy jót! De jót ettem! Milyen jól neveled! – szoktuk mondani, és lehetne folytatni a sort.

Két kérdés azonnal felmerül

  1. Egyrészt honnan tudom, hogy jó szülő (dolgozó, szerető, ember…) vagyok-e?
  2. Másrészt: miért fontos, hogy jó legyek?

 

A jó minősítést elérhetjük a másokkal való összehasonlításkor, vagy valaki más minősít bennünket. Utóbbi esetben embertársaink így tartanak nekünk tükröt, de a tükörinformációt csak a kommunikáció teszi lehetővé. Emlékezzünk vissza, hogy életünk során ki és hogyan értékelt bennünket? Ha gyerekként csináltunk valamit, a szüleink azonnal visszajeleztek, hogy jól vagy rosszul csináltuk-e. Dicsértek vagy megszidtak. Ha dicsértek, jólesett és többször is megtettük azt, csak hogy megint bezsebeljük azt a jó érzést. De szükségünk volt a bírálatra is, hiszen csak az által tudjuk eldönteni, hogy az, amit csináltunk jó, vagy nem jó. Felnőttként a munkánk során ugyanez történik.

A pozitív visszajelzés, a munkánk megbecsülése önértékelésünk alapvető tényezője. Ez csak kommunikáció révén valósulhat meg, azaz a főnökünk értékel bennünket. Ha elmarad az értékelés, akkor az biztos, hogy az önértékelésünk ezt megsínyli.

 

Mit tehetünk?

Vagy kérjük meg a főnökünket, hogy mondjon valamit a munkánkról, értékeljen bennünket, vagy magunkban pótoljuk ezt a hiányt.

Persze sok munkahelyen, de elsősorban multinacionális cégeknél, az értékelés része a munkakultúrának. Éves teljesítményértékelés van, amit motivációs elemként használnak, hiszen bizonyos kompenzációs csomag tartozik hozzá. Pl. prémiumot vagy akár fizetésemelést is kaphat valaki.

A rendszer egyrészről jó, hiszen növeli a hatékonyságot, a termelékenységet (mindenki győztes), másrészről viszont könnyen félresiklik akkor, ha előre meghatározzák, hogy a munkavállalók hány százalékának kell alul, felül vagy átlagosan teljesíteni.
A másokkal való összehasonlítás mindennapi életünk része. Gondoljunk csak a magyar nyelvben a fokozásra: szép, szebb, legszebb. Jó, jobb, legjobb. De az osztályozás, a minősítések, a kritikák, a díjak, mind ráerősítenek a különbségtételre. Bírálónk lehet a főnökünk, vagy a társunk, de pl. vásárlóként már mi döntünk, hogy melyik eladótól vásárolunk szívesebben.

Következtetés

Csak másokkal való összehasonlítás alapján tudjuk azt megítélni, hogy mi mennyit és mit érünk, saját önértékelésünket részben mások értékelése alapján kell meghatároznunk.

 

Hogy történhet az értékelés a kommunikációban? Lehet tisztességes vagy elfogult. A hangnemét tekintve lehet kedves, vagy udvariatlan. Van olyan főnök, aki tárgyilagos, a jót és a rosszat is elmondja, de van olyan, aki csak a hibákat sorolja. A mindennapi életben sokszor a hangulatunktól függően bírálunk: van, hogy elnézzük a késést egy barátnak, de előfordul, hogy megsértődünk ezen. Az értékelés történhet nyíltan, de tartalmazhat rejtett minősítést is.
Ezért jó, ha minden esetben elgondolkodunk azon, hogy a beszélgetőtárs hogyan viszonyul hozzám. Negatívan vagy pozitívan? Ha pozitívan, akkor javulni fog az önértékelésünk, ha negatívan, akkor romlani fog. 

A kommunikáció egyik alapszabálya

Ha a beszélgetésben az egyik fél önértékelése sérül, azt megszenvedi a kommunikáció. Minél nagyobb a sérülés, annál sikertelenebb a kommunikáció.

 

Hogyan szerezzünk önértékelést?

Erről majd a 3. receptem szól.  

Tipp: Válaszoljon az alábbi kérdésekre!

  • Mit érek? (Miben vagyok nagyon jó? Milyen jó tulajdonságaim vannak?)
  • Soroljon fel legalább 5 tevékenységet, amit folytatni szokott és indokolja meg, mi a célja ezekkel a tevékenységekkel (pl. szakcikk elolvasása, célom: nagyobb szakmai biztonságérzet, ismeretszerzés).

Pataki Zita
coach, kommunikációs tréner

A cikk megjelent a Pszichológia&Practicum 2015.júliusi számában.