A fotó illusztráció: pixabay.com

Egy országos, reprezentatív kutatás igazolja és lesújtó eredményeket mutat a 14 és 50 év közötti lakosság e témában való ismereteiről, attitűdjéről és szokásairól.

A kampány elsődleges célkitűzése a magyar lakosság megfelelő és informatív tájékoztatása a fogápolással, valamint a teljes körű szájhigiénia fenntartásával és javításával kapcsolatban annak érdekében, hogy az emberek jóval nagyobb figyelmet fordítsanak a fogak és a száj tisztítására és a rendszeres ellenőrzésre.

Rettenetes állapotban van a szánk

A kampány szükségességét az a megközelítőleg 1300 fős országos, online reprezentatív kutatás igazolja, amelyet az MFE 2014. január-februárjában kezdeményezett. Az eredmények elkeserítő képet mutatnak a 14 és 50 év közötti magyar lakosság szájápolással kapcsolatos ismereteiről, attitűdjéről és szokásairól.

Fotó: 123rf.com
  • A kutatás többek között rámutat, hogy a többség ritkábban mos fogat annál, mint amennyiszer azt fontosnak tartja, ráadásul a 14-50 év közötti lakosság közel egyharmada a szükséges kettő helyett csupán napi egy alkalommal mos fogat, s különösen a férfiakra igaz az, hogy nem megfelelő gyakorissággal tisztítják fogaikat.
  • A férfiak, illetve az alacsony státuszúak nemcsak emiatt tartoznak szájápolás szempontjából „kockázatos” csoportba, hanem amiatt is, hogy körükben szignifikánsan nagyobb arányban vannak azok, akik évente csak egyszer, vagy ennél is ritkábban cserélik le fogkeféjüket, amikor is már nemcsak a sörteszálak használódnak el túlságosan, hanem a fogkefe is jelentősen befertőződik.
  • Szintén aggasztó eredmény, hogy noha a szakemberek szerint legalább két percig javasolt fogat mosni, a kutatásban részt vevők majdnem fele ennél kevesebb időt szán fogmosásra.
  • Ezenkívül, annak ellenére, hogy évente legalább egy alkalommal tanácsos fogászati szűrésre menni, a kutatásban részt vevők csaknem feléről derült az ki, hogy csak akkor látogat meg fogorvost, ha valamilyen panasza van, s további 4 százalék egyáltalán nem megy el szakemberhez, még probléma esetén sem.
  • A magyar lakosság szájápolási ismereteinek alacsony szintjét támasztja alá továbbá, hogy a megkérdezettek több mint háromnegyedének hiányos a fogselyem használatának előnyével kapcsolatos ismereteik.

Stern Communications